SLUTREPLIK. I Sverige kan var fjärde elever inte läsa ordentligt. Vi har en akut läskris och riskerar på sikt en era av funktionella analfabeter. Därför har Liberalerna i regering sjösatt ett av de största skolpolitiska reformprojekten på många decennier.
Skolan ska tillbaka until grunderna, det innebär bland annat krafttag mot skolk och stök, bättre förutsättningar för lärarnas arbetssituation, starkare statlig styrning av skolan och mer lästid och mindre skärmtid.
Det senare väcker starka känslor hos många. En som motsätter sig Liberalernas ambition att gå från skärm till pärm är David JP Phillips, en föreläsare som ofta anlitas av Silicon Valley-bolag.
Negativa konsekvenser
Han menar att VR som studieform är enastående effektivt eftersom man kan uppleva kunskap. Hur väl detta stämmer, och då särskilt för alla de barn som kämpar med läsningen, vet vi inget om eftersom David JP Phillips inte källhänvisar.
Det finns eventuellt studier som stöder hans tes, males tar man ett bredare grepp på forskningsläget får man en annan bild.
Den samlade vetenskapen visar nämligen att barn och unga bäst utvecklar grundläggande färdigheter som relationella förmågor, uppmärksamhet och koncentration samt förmåga att läsa, skriva och räkna genom analoga aktiviteter i analoga miljöer. Se bland annat regeringens proposition Stärkt tillgång till läromedel.
Karolinska institutet, som konsekvent topprankas i världen, menar att forskningen pekar på att digitaliseringen av skolan har stora, negativa konsekvenser för elevernas kunskapsinhämtning.
Svenska barnläkarföreningen skriver att alltmer forskning pekar mot att det sannolikt är felaktigt att påbörja digitaliseringen i småbarnsåldern, och menar att det är som att försöka lära barn att köra bil innan de börjat gå och cykla.
Av Johan Pehrson (L)
partiledare
Lotta Edholm (L)
skolminister