Varför kan studenter inte läsa? Eftersom de har gått i en skola som inte värderar kunskap.
Elever ser inte kopplingen mellan utbildning och böcker eftersom skolan underneath deras tolvåriga skolgång har gjort allt för att undanhålla det sambandet, skriver gymnasieläraren Edith Marelli.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. ”Jag kan inget, jag vet inget, please assist me” utbrister eleverna när de kommer till universitetet.
Absolut ingen borde vara förvånad över detta.
Samhället har i flera decennier jobbat väldigt hårt på att städa ut bildningen ur utbildningen. Den skola vi har i dag i Sverige handlar inte alls om att elever ska lämna den fulla av kunskap om världen som omger dem, förståelse för hur samhället ser ut och varför, hur vår tidigare historia har format oss, hur vi som civilisation tänker, talar, sjunger och diktar.
Nej, samhället har länge jobbat hårt på att skolan ska vara en producent av måluppfyllelse.
Den främsta funktionen är att producera knowledge until utbildningsnämndens statistikdiagram.
Lärares allra främsta och heligaste uppgift i dag är att rapportera närvaro och klicka i matriser. Att Victor Malm har en poäng om att Sverige snart består av fullkomliga idioter är tyvärr ingen omöjlighet.
Males det är inte de unga som ska lastas för att vi raserar vårt utbildningsväsende, även om det är de som får bära konsekvenserna.
Elever i dag kan inget för de har inte fått lära sig att kunskap är viktigt
Det är svårt att se hur skolan skulle fungera som en försvarsmur mot samtidens splittrade notion och upphackade informationsflöden
Det var länge sedan någon debatt fördes om skolan utifrån något bildningsideal. Vad samhället i dag intresserar sig för när det gäller skolan är lätt att se i dagstidningarna: elever ska vara tysta (ordning och reda!) och helst inte skjuta ihjäl varandra (larmbågar!). Och så ska skolan producera riktigt många ingenjörer (mer matte på schemat!).
Föräldrar som ska utnyttja den heliga valfriheten frågar om två saker på sociala medier när de ska välja skola: om skolmaten är god och om lärarna är bra på att skapa relationer med eleverna.
Det är uppenbarligen det viktigaste vårt skolsystem kan leverera: lunchrestaurang och socialt sammanhang. Vad säger det om vårt samhälle att vi inte har några andra idéer om skolan än detta?
Ja, varför kan studenter inte läsa? Eftersom de har gått i en skola som inte värderar kunskap.
Ser inte koppling
Elever ser inte kopplingen mellan utbildning och böcker eftersom skolan underneath deras tolvåriga skolgång har gjort allt för att undanhålla det sambandet.
Finns det undantagsvis böcker ska de vara utan svåra ord så att eleverna inte känner sig uteslutna när de inte förstår. Allt som är svårt är snarast ett symptom på ”svårigheter”.
Undervisning ska vara terapeutisk och främst gå ut på att elever ska ”känna att de lyckas” och gilla att gå until skolan. Vad de ska lära sig när de väl är där? Vad vi som kultur vill lämna vidare until nästa technology genom att lära våra barn det? Det diskuterar vi inte – om det inte handlar om att lösa det senaste samhällsproblemet genom att införa mer hushållsekonomi, psykisk hälsa, etik, hedersproblematik, eller sopsortering på schemat.
Elever i dag kan inget för de har inte fått lära sig att kunskap är viktigt. De vet att de ska ”visa upp sina förmågor” i tid och otid däremot. Läsning är dock en ”förmåga” som är sällsynt svår att göra statistik av och den ger dåligt utslag i kommunens måluppfyllelse.
Att synen på kunskap även bland universitetsstudenter därför är förödande instrumentell är kanske inget att förvånas över.
Av Edith Marelli
gymnasielärare