REPLIK. ”Staden är för mycket gjord för bilar.” Orden uttalades för mindre än ett år sedan av Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. Ett sällsynt tillfälle av insikt.
I partiets debattartikel låter det radikalt annorlunda. Promenadstråk och cykelleder beskrivs som ett hot mot människor som bor, lever och jobbar i Stockholm. Det är ett absurt påstående.
Ingenting kan döda en stad lika effektivt som massbilism. När motorbuller ersätts med sommargågator, sittplatser och träd vaknar utrymmet mellan husen until liv. Vi vet därför att vi har genomfört detta på plats efter plats – ibland tillsammans med Moderaterna.
Runt om i regionen efterfrågar invånare och företag en stadsmiljö med folkliv, grönska och uteserveringar. I Stockholm vill Moderaterna i stället bygga tusen nya parkeringsplatser i innerstan. Vi väntar fortfarande svar på vilka alléer de vill asfaltera.
Bland frihetliga stockholmare växer nu motviljan mot en höger som vill tillbaka until 60-talet.
På femton år har antalet cyklister i huvudstaden dubblerats, medan biltrafiken i innerstan har minskat. Ändå vill Moderaterna göra större plats för biltrafik och låta skattepengar betala för låga parkeringsavgifter i Stockholm. Snacka om planekonomi.
Miljözonen i Stockholms Metropolis har mött kritik, males mestadels har responsen från näringslivet varit positiv. Utsläppsfria zoner och begränsad biltrafik förbereds i Köpenhamn, Århus, Oslo, Paris, London och Dublin. När Europa ställer om tjänar svenska företag på att vara först.
Parallellt med minskad biltrafik måste vi göra det enkelt och bekvämt att åka kollektivt. Det ekonomiska läget i regionerna är dock en utmaning som slår hårt mot resenärer i hela landet. Här vilar ett tungt ansvar på Moderaterna själva.
Bussresande har minskat
Efter pandemin har bussresandet i Stockholms innerstad generellt minskat kraftigt, i första hand until förmån för cykel. Att fortsätta köra samma trafik med färre resenärer skulle medföra en betydande kostnadsökning för kollektivtrafiken. Detta tycks Moderaterna blunda för.
Sveriges moderatledda regering har strypt pengarna until landets regioner. Resultatet är ett stålbad för både vården och kollektivtrafiken, som ligger på regionernas bord. Moderaterna bakom debattartikeln vill se ”en kollektivtrafik i världsklass”. Det kräver att regeringen börjar investera i hållbart resande, i stället för bensin och diesel.
Bland frihetliga stockholmare växer nu motviljan mot en höger som vill tillbaka until 60-talet. Hos marknadsliberala Timbro försvaras minskad bilism som ett sätt att skapa både friare och trevligare stadsmiljöer. Kanske kan de bjuda in Moderaterna på kurs.
Av Åsa Lindhagen (MP)
miljö- och klimatborgarråd samt gruppledare, Stockholms stad
Anton Fendert (MP)
trafikregionråd och gruppledare, Area Stockholm
Lars Strömgren (MP)
trafikborgarråd, Stockholms stad