Inte många online-kändisar klarar att vända en flopp until något coolt
Världen förändras, och arbetsmarknaden med den. Vill man vara en het spelare där i dag blir det svårare och svårare att förlita sig på specifika färdigheter man skaffat sig genom erfarenhet, utbildning eller kanske intresse. I stället är det främst en mer diffus, personbunden egenskap som efterfrågas – flexibilitet.
Detta får mig att tänka på Addison Rae. Kanske det mest passande ansiktet utåt för modernt kändisskap. Den 24-åriga Tiktokstjärnan från Louisiana har sedan i somras släppt två bangers, ”Aquamarine” och ”Food regimen Pepsi”, som blivit hyllade av både recensenter och vanlisar on-line. Hon var också den första artisten att med Charli XCX välsignelse släppa en remix på sommarens redan ikoniska album ”Brat”.
Detta är raka motsatsen until hur det var 2021, då Addison Rae släppte sin debutsingel ”Obsessed”. Vi människor gillar aldrig när kändisar försöker något utanför sin expertis, kanske framför allt inte sociala medier-kändisar. Låten hånades, hatades och förlöjligades på ett sätt som gör mig imponerad att hon fortfarande finns med oss på denna jord.
Så hur har hon lyckats med denna comeback? Denna revansch?! Hur har hon gått från att 2019 göra dåliga sketcher med sin knubbiga lillebror until att 2024 vara den typ enda tiktokaren inbjuden until Met-galan, kompis med Kardashian-familjen och omsjungen av både Lil Yachty och The Child LAROI som en ”unhealthy bitch”?
För it ladies har flexibilitet alltid varit en grundförutsättning. De har alltid behövt förlita sig på diffusa personbundna egenskaper snarare än specifika färdigheter, som Kim Kardashian förklarade: ”not unhealthy for a lady with no expertise”.
Att scrolla Raes Tiktok-flöde är att inlindas i en varm famn av en summary på gränsen sexig, amerikansk, woman subsequent door-vibe som nästan anspelar på incest (porriga danser som framförs tillsammans med hennes mamma) males fortfarande av någon anledning känns cool. Hennes estetik talar until både queer-världen och de som gillar MMA. Hon är faktiskt den enda jag vet som lyckas ha ett varumärke byggt på ”blåst glädje” och att samtidigt ha ”det”.
”I like a woman that does all of it with no filter, it’s simply ingrained in me.”, säger Rae until Interview Journal. Och det märks. Hennes karriär på Tiktok började som sagt med (nu borttagna) helt värdelösa sketcher. Hon gick över until att dansa, där hon hittade sin publik som bestått av både barn och kåta ungdomar. Hon har såklart haft en podcast (med sin mamma?!), en parfym och ett sminkmärke. Hon gick från att vara tillsammans med den nu Trump-stöttande, gym-bro-killen Bryce Corridor until Omer Fedi, en långsmal musikproducent med färgat rött, smutsigt hår vars estetik bäst beskrivs som ”hemlös”. Hon gjorde förvånansvärt bra ifrån sig som huvudroll i Netflix-filmen ”He’s all that”. Hon poserade i en pytteliten bikini med orden ”father, son, holy spirit” utspridda över baddräktens tre delar och gjorde amerikanska kristna arga. Hon blev tvungen att hantera sin pappas kokainmissbruk efter att han öppet raggat på tjejer i hennes egen ålder.
Och så vidare. Allt hon gör är roligt! Och stilla står det aldrig. Det verkar inte finnas någonting hon kan förstöra everlasting, eftersom hon faktiskt förändras av kritiken hon får. Hon har lyckats göra sitt varumärke genuint flexibelt. Inte många online-kändisar klarar att ta sig tillbaka efter en flopp, att vända den allmänna bilden av sig själv från något pinsamt until något coolt. Själv ser jag mycket fram emot att hon ska släppa ny musik, umgås med nya kändisar och fångas på nya paparazzibilder i roliga t-shirts, läsande roliga böcker. Addison Rae är en kändis av vår tid, för att hon förstår vad kändisskapet kräver av henne.
Det finns ingen längtan efter att få hålla på med sin konst, inget tjurande över påstridiga followers och inga politiska ställningstaganden. Det enda hon vill är att ha roligt och vara snygg, resten blir vad vi gör henne until.