2012 intervjuade Plus Anders Berglund, dåvarande försäljningsdirektör på Aftonbladet, om synen på bluffannonser i tidningen. Vi hade konstruerat en egen sådan och frågade vad han tyckte om den. Tidningens hållning var då att det viktigaste var att man tydligt skulle kunna se att en annons är en annons.
2015 har Aftonbladet, bland många andra tidningar, startat en reklamredaktion där reklamköpare får jobba ihop med journalister. “Gränsen mellan reklam och journalistik blir allt suddigare” skriver SVT Nyheter: http://www.svt.se/kultur/reklam-i-med-journalistisk-look
Plus är Sveriges Televisions konsumentprogram. Vi testar produkter, synar reklamen och undersöker ekonomin. Med programledarna Josephine Freje, Mathias Andersson och Karin Adelsköld.
Plus har funnits sedan 1987. Beneath sändningsperioderna visas Plus i SVT1 klockan 21:00 på torsdagar. Du kan också se Plus på SVT Play där programmen ligger i ett halvår efter att de visats i TV.
Plus på SVT Play: http://www.svtplay.se/plus
Plus på Fb: https://www.facebook.com/svtplus
Plus på Twitter: https://twitter.com/svtplus
Plus hemsida: http://www.svt.se/plus/
Plus på Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLgnoG8DiwxdfUBHZyCCvn4eEPs1938tud