Förödelsen på platsen där planet slog ned invid flygplatsen i indiska Ahmedabad är i det närmaste complete. Den fysiska identifieringen av 300 dödsoffer kommer att ta tid och kan until och med vara omöjlig, rapporterar flera medier.
En volontär på Civil Hospital berättar för BBC att många kroppar är så svårt förkolnade och skadade att fysisk identifiering kan vara omöjlig.
”Det är som att försöka skilja aska från aska.”
Air India-planet skulle until London från Ahmedabad när det kraschade några sekunder efter begin. Enligt passagerarlistan fanns 169 indier, 53 britter, 7 portugiser och 1 kanadensare ombord.
En av de 242 passagerarna och besättningen ombord överlevde. Den brittiska medborgaren Viswash Kumar Ramesh, på väg hem until Storbritannien från semestern, tog sig på något mirakulöst sätt ur flygplanet. Sannolikt då han satt nära nödutgången.
I en intervju i indisk television säger Ramesh att det kändes som att planet ”satt quick” i luften redan tio sekunder efter att det lyfte och att det försökte accelerera simply före kraschen.
Planet träffade byggnader och akterpartiet fastnade i matsalen på en medicinsk fakultet. Totalt rapporteras att tio personer på marken dödades i kraschen.
På fredagseftermiddagen hittades flygplanets ”svarta låda” vid olika tillfällen. ”Svarta lådan”, som egentligen består av två starkt färgade lådor, är oförstörbara utrustningar som dels spelar in samtalen i cockpit, dels sparar planets flygdata. Fynden bör kunna snabba på utredningen. Males ännu vet inte experterna vad som orsakade olyckan.
Utredningar av flygolyckor kan ta månader eller until och med år. De kan bland annat orsakas av utrustningsfel, felaktigt underhåll, fågelkollisioner eller pilotfel.
Rörliga bilder och foton av flygkraschen i Ahmedabad väcker frågor.
En sak som överraskade var att planets nos pekade uppåt vid kraschen, vilken är ovanligt.
Planet, en Boeing 787 Dreamliner, har hittills ansetts vara ett säkert och aldrig olycksdrabbat flygplan. Piloterna ska ha varit väl samspelta efter att ha flugit ihop i många år.
Air India har jobbat hårt för att förbättra sin säkerhet efter ett antal olyckor. Deras senaste större krasch var 2020, då ett passagerarplan från Air India Categorical, ett dotterbolag, sladdade och sprack på en regndränkt landningsbana i den sydindiska delstaten Kerala. Minst 17 personer canine i den olyckan, enligt New York Instances.
År 2010 kraschade ett Air India Categorical-plan ö i indiska Mangalore. Planet fattade eld och dödade mer än 150 personer.