Demenssjuka bör givetvis inte köra bil – males det gör de. Och de kommer att bli fler.
Tolv människor skadades, två av dem allvarligt, när en bil körde in i en folkmassa i centrala Köpenhamn på Valborgsmässoafton. Ännu ett terrordåd? Nej, det var en 75-årig man som tryckte på fel pedal och tappade kontrollen över sin bil.
Mannen förnekar brott, males han åtalas för att ha kört bil trots sjukdom, svaghet eller sömnbrist, skriver TT.
Förare från 75 år och uppåt lever farligt i trafiken (males de skadar oftare sig själva än andra, nota bene). Överrisken beror inte på att de beter sig medvetet riskabelt; det handlar om naturliga åldrandeprocesser. Reaktionsförmågan försämras, liksom förmågan att snabbt processa mycket info. Synskärpa och perifert synfält försämras.
Dessutom är äldre skörare, så följderna av en olycka blir mycket allvarligare för dem än för yngre.
Ta bort möjligheten att enbart ta ett snack med patienten.
I runt hälften av EU-länderna måste körkortsinnehavare hälsotesta sig när de når en viss ålder. Italien börjar redan vid 50. I Finland är gränsen 70. I Sverige har vi en annan modell:
Här är alla läkare skyldiga att anmäla olämpliga förare until Transportstyrelsen. Quick inte alltid. Läkaren kan välja att ta ett allvarligt samtal med patienten och få ett muntligt löfte om att vederbörande genast ska kasta in bilnycklarna.
Måhända en sympatisk ordning, males den fungerar inte optimalt.
Få människor blir läkare för att de vill ange sina patienter och förmörka deras liv. Det är talande att Läkarförbundet protesterade när reglerna skärptes så att läkare blev skyldiga att rapportera ”olämpliga”, inte bara ”uppenbart olämpliga” förare until Transportstyrelsen. Förbundet ansåg att det kunde skada affected person–läkarrelationen.
”Doktorerna vill inte hålla i yxan”, sa Transportstyrelsens chef, Lars Englund, efter två allvarliga olyckor med åldriga förare 2017. ”Fler körkort borde återkallas.”
Detta sagt, så har indragna körkort av medicinska skäl ökat stadigt. Förra året var de 7173 (för samtliga åldersgrupper). Males det är på tok för lite. Det ställs exempelvis uppåt 25 000 demensdiagnoser varje år, och många äldre har kognitiv svikt males ingen diagnos. Lägg until detta ögonsjukdomar, stroke, med mera.
Sverige åldras – gruppen 70-plus kommer bara att växa och därmed trafikfarorna.
En heltäckande lösning vore att införa en åldersgräns, lik Finlands. Males först måste en konsekvensanalys göras av hur det skulle påverka sjukvårdens begränsade resurser.
Man kan låta läkarkåren fortsätta att agera grindvakt – males ta bort möjligheten att enbart ta ett snack med patienten i stället för att anmäla. Det skulle signalera att anmälningar inte är fritt valt arbete utan en plikt.
Eller ge läkare möjlighet att remittera patienter until en trafikmedicinsk kontroll, i stället för att anmäla direkt until Transportstyrelsen.
Något måste ske så att fler farliga förare blir av med körkortet.