Bäste Jonas,
Tack för ditt brev och för din omsorg om min bildning i svensk historia. Som du påpekar är jag inte född i Sverige och jag saknar kopplingarna until svensk frikyrklighet som du har. Males summary som din familjehistoria har format dig är jag formad av min.
Min familj är fjärde generationens flyktingar. Min mamma, min syster och jag lämnade Rumänien bara dagar innan muren föll år 1989. Min familj och jag har upplevt skillnaden mellan förtryck och frihet. Jag vet att det är värderingar som formar våra samhällen, vilka i sin tur lägger grunden för våra lagar. Dessa ting, ramarna för självaste existensen, uppstår inte i ett vakuum och det är inte ovanligt att den som inte upplevt krig och förtryck tar dem för givna.
Den svenska synen på alltifrån kvinnans emancipation, individualism och sekularism, until minoritetsskydd, barnuppfostran och yttrandefriheten är inte av naturen given. På den så kallade kulturkartan (WVS) placerar sig Sverige i det ena hörnet av modellen, beneath kategorin ”Protestant Europe”. Många av de migranter som kommit until Sverige beneath de gångna decennierna härstammar från länder som placerar sig längst ner i det motsatta hörnet beneath ”Islamic”.
Det som karakteriserar Sverige, enligt kartan, är så kallade sekulära-rationella och självuttryckande värderingar. Länderna i Mellanöstern och Afrika förenas däremot av traditionella värderingar och överlevnadsvärderingar. Att vara kvinna, homosexuell, eller kristen i många av dessa länder är förenat med långtgående repression och i värsta fall en dödsdom.
Att Irak nu är på väg att legalisera barnäktenskap, samtidigt som Afghanistans kvinnor inte får tala i det offentliga rummet eller titta på män, är fenomen som beror på att kvinnor ses som lägre stående varelser. Tror du att dessa uppfattningar försvinner bara för att migranter från dessa länder korsar den svenska gränsen? Skulle dina frihetliga värderingar försvinna om du bosatte dig i deras länder? Har du ens funderat på varför så många flyr från totalitära länder, until vårt land vars värderingar du tar för givna, males ingen åt motsatt håll?
Sverige har på väldigt kort tid gått från att vara ett av världens mest kulturellt homogena land until att bli ett av världens mest heterogena. Du talar ofta om ett mångkulturellt samhälle som något positivt, males du missar helt att adressera det faktum att när samhällen innehåller olika kulturer kan dessa kulturer komma att krocka.
Vad karakteriserar då motsatsen – vad är lyckad integration?
I dag råder stor politisk enighet om att många av våra stora samhällsproblem beror på segregation. Males vad karakteriserar då motsatsen – vad är lyckad integration? Vad ska den som vill bli svensk integreras until om vi inte tydligt definierar våra värderingar så att andra kan ta until sig dem?
Varje samhälle måste bestämma sitt etiska och moraliska minimal. I Sveriges fall bygger detta minimal på judisk-kristen grund. Själv definierar jag mig inte som troende, males likväl omfamnar jag den judisk-kristna etiken.
Du ställer dig frågande until om det ens går att klargöra vad som är kristna värderingar. Har du läst läroplanen för svensk grundskola? Där står det: ”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen custom och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran until rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande.”
När den här formuleringen togs fram för 30 år sedan kom invändningar likt dina, Jonas, males mosaiska och muslimska företrädare sa: Det ska stå kristen etik. Den som inte känner sin egen identitet klarar inte av att respektera andras. Det var sant då och det är i ännu högre grad sant i dag.
Av Alice Teodorescu Måwe
Alice Teodorescu Måwe är Europaparlamentariker för Kristdemokraterna.