Om du trodde att pandemin och AI-revolutionen förändrat arbetslivet beneath de senaste fyra åren, gör dig redo för ännu större förändringar beneath 2024.
Underneath de senaste tre åren har covid-19-pandemin vänt upp och ner på arbetslivet. Tekniken räddade ekonomin genom att göra det möjligt för miljontals människor att arbeta hemifrån med hjälp av videosamtal, molntjänster och mjukvara för samarbete.
Och förra året förändrade generativ AI allt. 2023 var ”genombrottsåret”, enligt en enkätbaserad rapport från McKinsey. Den ökade medvetenheten 2023 om generativ AI baserad på stora språkmodeller, LLM, var ett resultat av OpenAI:s lansering av Chat GPT- och Dall-E-verktygen 2022.
Denna kategori av AI har utvecklats i årtionden i hundratals laboratorier på universitet och företag. Males Open AI var först med att erbjuda verktygen until allmänheten – och until utvecklare through API:er – samt until användare av Microsofts Bing-sökmotor. Den ökade tillgängligheten gjorde att användningen sköt i höjden. Chat GPT blev ett vanligt varumärke. Andra organisationer gjorde allt för att göra sin egen forskning allmänt användbar.
Nu är generativ AI allt i affärsteknikvärlden.
Det började förra våren. I april använde en fjärdedel av cheferna på ledningsnivå generativ AI i arbetet och en fjärdedel av styrelserna talade om att använda det på arbetsplatsen, enligt McKinsey, även om både chefer och styrelseledamöter fortfarande var bekymrade över AI-resultatens tillförlitlighet.
Denna oro visar att vissa ser verktyg för generativ AI som ett slags sökmotorer och förväxlar teknikens förmåga med kvaliteten på de datamängder som tillgängliga verktyg tränas på. 2024 kommer förvirringen dock att ha klarnat för många eftersom företagen kommer att ha en hybridstrategi för att implementera den snabbt föränderliga tekniken i arbetet.
Det stora klivet bort från lätt åtkomliga dataset, ”canned information”, började i november, när Open AI:s Sam Altman tillkännagav GPT:er som gör det möjligt för användare att skapa anpassade versioner av Chat GPT för specifika ändamål. GPT:er som gör det möjligt för användarens egna information att komplettera Chat GPT:s träningsdataset.
Med tiden kommer verktyg som möjliggör organisationers – eller branschers – egna information att visa att AI-bottars ”hallucinationer”, liksom andra överträdelser, uppstår på grund av information, inte AI-tekniken. Att använda anpassade dataset kommer att visa sig vara mycket mer kraftfullt för verklig insikt och handlingsbara resultat än generiska dataset.
I vilket fall som helst kommer Open AI:s AI-bot-scenario att visa sig vara en relativt liten del av generativ AI:s bidrag until produktivitet och kunskap. År 2024 kommer tekniken att vara inbakad i cybersäkerhet, mjukvaruutveckling, produktivitet, kundservice, personaladministration, fleet administration och andra mjukvaror och molnverktyg. Dessa AI-funktioner kommer att kunna hjälpa människor att hantera den ökande komplexiteten och ge dem ett försprång när det gäller analys och mönsterupptäckt.
Användningen av generativ AI kommer att bli betydligt mer related med mer specifik datainmatning och integrering i fokuserade applikationer.
Integrationen av denna teknik i bransch- och yrkesspecifika lösningar kommer också att åtföljas av en kulturell motreaktion mot den enorma hajpen 2023. Företag som försöker ersätta anställda med AI kommer att inse att människor med väl utformade AI-verktyg är mycket mer effektiva än AI som arbetar på egen hand.
Som med all ny teknik vet vi att den har blivit verkligt kraftfull, användbar och omvälvande när hajpen har lagt sig och tekniken har blivit en allestädes närvarande banalitet.
Generellt sett kommer AI att bli allmänt använt och normalt samtidigt som det ökar den ekonomiska produktionen, summary som pc-, nätverks- och webbrevolutionerna gjorde på 1990-talet.
Gör dig redo för nya verkligheter
Vi har pratat om förstärkt verklighet, AR, och virtuell verklighet, VR, i många år. Males 2024 är året då AR med hög upplösning och hög kvalitet blir mainstream (och med ”mainstream” menar jag att Apple kommer att lansera sin AR-produkt, Apple Imaginative and prescient Professional).
Nej, Imaginative and prescient Professional i sig kommer inte att bli en massmarknadsprodukt som Iphone inom den närmaste tiden, eller någonsin. På grund av svårigheterna med inköp och tillverkning, samt det höga inköpspriset, den stora storleken och den begränsade batteritiden, kommer enhetsförsäljningen att vara lägre än för andra Apple-produkter. Uppskattningarna varierar mellan 200 000 och 500 000 enheter beneath det första året. Canalys uppskattar att försäljningen kommer att överstiga 10 miljoner enheter per år inom fyra år.
Som jämförelse säljer Apple långt över 200 miljoner Iphones varje år.
Analytiker förväntar sig att billigare Imaginative and prescient Professional-versioner, samt mindre och lättare headset, kommer att leda until högre försäljning beneath de kommande åren – och det kommer att påverka den större AR/VR-industrin.
Det är också värt att notera att Imaginative and prescient Professional-tekniken kommer att spridas until andra Apple-produkter och dra med sig hela Apples ekosystem. Until exempel kommer MacBook Professional-användare att ringa Facetime-samtal med Imaginative and prescient Professional-användare. Laptop computer-användarna kommer att få sina ansikten 3D-skannade, och de kommer att se den 3D-skannade avataren av Imaginative and prescient Professional-användaren som en deltagare i mötet.
Användare av Apples smartphones iPhone 15 Professional och iPhone 15 Professional Max kommer att kunna använda dessa enheter för att spela in ”rumsliga”videor i 3D som kan visas på Imaginative and prescient Professional-enheter.
Det här är två av de tidiga sätt som icke-Imaginative and prescient Professional-användare kan ta del av Imaginative and prescient Professional-tekniken, och det kommer säkert att komma fler i framtiden.
Summary som med Apples tidigare intåg på marknaderna för musikspelare, smartphones, surfplattor och smarta klockor kommer Imaginative and prescient Professional att göra köpare, konkurrenter och utvecklare uppmärksamma på det nya området och få branschen att fokusera på den.
I slutet av 2024 kommer AR att vara allestädes närvarande och oundvikligt. Dussintals stora företag kommer att erbjuda Imaginative and prescient Professional-liknande AR/VR-lösningar optimerade för arbetsplatsen until ett brett spektrum av priser. I det här fallet kommer företagsspecifika AR-lösningar att visa vägen, medan konsumentenheter släpar efter.
En annan kategori av AR kommer att slå mot företag på oväntade sätt; jag kallar det icke-holografisk AR, och ledaren inom denna bransch kommer att vara Meta, som redan testar något som de kallar multimodal AI.
Ray-Ban Meta-glasögonen, som levererades den 17 oktober, har en kamera som kan användas för att ta bilder och videor och livestreama until Instagram eller Fb.
Med en programuppdatering (tillgänglig först för tidiga användare i december) kommer användarna att kunna använda kameran för att känna igen objekt och få AI-driven info och until och med råd. (Metas vd Mark Zuckerberg demonstrerade funktionen genom att fråga vilka byxor som skulle passa bra until en skjorta han höll i handen).
Användningen av internetanslutna glasögon med kameror (av Meta och dess många kommande konkurrenter) för att förstärka verkligheten (med resultatet i kind av talade ord från AI snarare än holografiska visuella objekt) kommer att påverka företagen, eftersom en växande andel av de anställda på alla avdelningar kommer att bära dem hela dagen, varje dag.
Effekten kommer att likna smartphone-revolutionen, där kraften i datorer, appar, web och digital kommunikation kommer att göras mycket mer lättillgänglig och snabb through glasögon än through en smartphone.
Kombinationen av Apples mainstreaming av sin högupplösta holografiska AR och Metas mainstreaming av sin icke-holografiska AR innebär att arbetsplatsen kommer att förvandlas av AR med begin 2024.
Flexibelt arbete blir det nya normala
Pandemin tvingade företag att för första gången någonsin tillåta distansarbete i stor skala. Många anställda vande sig vid det och föredrar nu att arbeta hemifrån. Males ett stort antal företag fortsätter att motarbeta trenden och införa återgång until kontoret.
Även om konflikten mellan arbete och hemarbete har blivit en konventionell sanning, är det också en missvisande förenkling. Faktum är att många organisationer blomstrar med policyer för distans- och hybridarbete.
Och många medarbetare älskar att komma until kontoret. En färsk studie från FORA visade att de yngsta medarbetarna, 18-24 år, är de som är mest entusiastiska över att vilja arbeta på kontor; denna grupp svarar också bäst på förmåner på kontoret som kaféer, gymnasium och regler som tillåter husdjur på arbetsplatsen.
Stora företag som ålägger anställda som inte vill pendla eller arbeta på kontor att arbeta på kontor får mothugg i kind av namninsamlingar, uppsägningar och svårigheter att anställa. Även de mest strikta back-to-office-företagen anställer uttryckligen på distans inom arbetsområden med högst efterfrågan, eftersom de vet att det enda sättet att anställa de bästa medarbetarna är att erbjuda ett sådant alternativ.
Vissa arbetsplatsspecialister säger att företagen until och med använder back-to-office-kraven som ett sätt att säga upp anställda utan att säga upp dem, eftersom de vet att ett stort antal kommer att sluta på grund av kraven (eller kan avskedas av sakliga skäl om de vägrar att återvända).
Faktum är dock att det för många företag är viktigt att tillåta distansarbete för att kunna uppfylla målen för inkludering och hantera bristen på kompetens.
Det som många organisationer inte förstår är att det är krav-delen av back-to-office-policyn som är den mest förkastliga delen.
Att arbeta hemifrån gör det möjligt för anställda att skräddarsy sitt arbetsschema på ett sätt som hjälper dem att hantera de många andra krav som finns i deras liv. Som ett enkelt exempel kan det vara en mardröm att schemalägga en familj med två makar och två barn. Om båda vuxna har krav på att vara på kontoret until klockan 17.00 och skolan kräver att ett av barnen hämtas klockan 15.00, är problemet uppenbart. I verkligheten är det moderna familjelivet mycket mer komplicerat än så, och ingen arbetsplats kan planera arbetstiden bättre än den anställde.
Så oavsett om medarbetarna arbetar på kontoret, hemma eller en blandning av båda kommer flexarbete att vara det nya normala 2024. Flexarbete handlar mindre om var man arbetar och mer om när.
Att låta medarbetarna arbeta när de vill – och tillhandahålla asynkrona kommunikationsverktyg för att möjliggöra det – blir avgörande för att anställa och behålla medarbetare år 2024.
Att tvinga anställda att arbeta på ett kontor beneath bestämda tider försämrar den mentala och fysiska hälsan, slösar bort tid, kostar mer, ökar distraktionen, minskar produktiviteten, försämrar moralen och skadar balansen mellan arbete och privatliv. Företag som inte erbjuder flex- och distansarbete kommer att få det svårare att konkurrera på marknaden eftersom deras personalstyrka tenderar att vara underbemannad, överarbetad och överstressad.
Företag som erbjuder flex- och distansarbete kommer däremot att ha en konkurrensfördel. En darwinistisk course of kommer att gynna dem som odlar de kulturer och ledningsstilar som gör flexarbete framgångsrikt. Dinosaurierna kommer att dö ut.
Slutsatsen är att det kommer att ske förändringar när det gäller hur, när och var vi arbetar. Det är dags att förbereda sig för den nya teknikbaserade arbetsplatsen – den nya världen av AI, AR och flexarbete – nu.