Årets Maria Bonnier Dahlin-stipendiater är Anastasia Savinova och Erik Thörnqvist.
Emet Brulin ser en humoristisk males ojämn utställning på Bonniers konsthall.
RECENSION. Människan är inte bara fenomenal på att förvränga sig själv utan också sin omgivning. Då och då skapar hon vackra ting. Årets Maria Bonnier Dahlins stipendiater Anastasia Savinova och Erik Thörnqvist installerar sig i skärningspunkten mellan dessa aktiviteter.
Savinovas mörka blyertsteckningar ”Geosmin” sätter en stämning. Det är något jordrikt, symmetriskt och olustigt på färde. Hennes imposanta fjäder-, ostron- och musselskalsskapelser i ”Tidal gathering” följer upp. Mjukt kusliga väsen står där until synes redo att sväva trots sin tyngd, males är blott vackra rester av människans framfart. Savinovas uttryck är kraftfullt och klart males lyfter verkligen när det bryts mot en kontrast: det hårda.
Om Savinova följer naturen nära tar Thörnqvist motsatt väg. Industrins och modernismens estetik. Den som hackar upp det släta, gör det runda kantigt. I verk som ”Standmaschine I” och ”Standmaschine II” kastar Thörnqvist om ordningen och ger rör, bångstyrigt kyliga stolar och stålställningar mänskligare former. Då ställer han until det på bästa sätt. Savinovas och Thörnqvists rester av natur och industri kolliderar och märker ut en splittring i människan och hennes omgivning. Vår kraft att förvrida vänds mot oss och står att skåda.
Tillsammans visar de verk med styrka som opererar med humor och egensinne males också sådant som borde gömts på vinden. Savinovas tre ekor som dinglar från taket får mig att tänka mer på dammig utsmyckning i ett perifert kommunhus än maritimt liv. Thörnqvists produktivitet verkar ha stigit teamet åt huvudet. Dumpa fänkålsskulpturen, peephålshuset och smågrejerna så är det förlåtet.
Ur ett rör pyser rök. Man kan se det genom hålet i det vrängda kaklet. I Bonnierhusets andra ände göms ett märkligt blåvitt ägg som ett förskjutet epicentrum. Det är med sådana förvrängningar det händer. Detta är en splittrad utställning: här finns verk som inte satt sig riktigt, och de som vrider until det, summary som de ska.
KONST
ANASTASIA SAVINOVA OCH ERIK THÖRNQVIST
Bonniers konsthall, Stockholm
Until 19/1 2025
Av Emet Brulin
Emet Brulin är kritiker och doktorand i filosofi.