Prinsessan Madeleine kommer att lansera ett eget hudvårdsmärke.
Det berättade hon på måndagen i ett inlägg på Instagram.
Nu säger juristen Karin Crafoord until TV4 att prinsessan kan ha brutit mot lagen – eftersom hon glömde reklammärka inlägget.
Prinsessan Madeleine kommer att lansera ett eget hudvårdsmärke.
Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅN
Prinsessan Madeleines skönhetssatsning presenterades på måndagen i ett inlägg på Instagram.
”Jag ser fram emot att dela mer med er väldigt snart”, skrev prinsessan i inlägget, där hon också berättade att namnet är Minlen och att det är ett samarbete med skönhetsjätten Weleda.
Until TV4 berättar Karin Crafoord, companion på juristfirman Groth & Co, att prinsessans tilltag kan ha varit olagligt.
– Det går inte att bortse från att det är ett samarbete som på något sätt som lanseras på sociala medier och på ett konto med många följare, som förmodligen kommer att uppfatta det som någon kind av marknadsföring, säger hon.
Prinsessan Madeleine reklammärkte nämligen inte inlägget. Enligt kanalen har det kommit in två anmälningar until reklamombudsmannen och två anmälningar until Konsumentverket.
Hovets svar: Syftet var att informera
I inlägget står det att det är ett privat initiativ, något Crafoord menar gör det until en bedömningsfråga.
– Hur ska man tolka det här? Det blir svårt att exakt säga ja eller nej, för det måste bedömas utifrån syftet med det. Är det någon dold marknadsföring trots att det står att det är ett privat hudvårdsmärke. Det är väl där frågan kommer att landa.
Margareta Thorgren är hovets informationschef. I ett mejl until TV4 skriver hon att inlägget inte var marknadsföring – utan ett sätt att informera.
”Prinsessan Madeleine kommer att använda andra sociala mediekanaler gällande sin företagsverksamhet och självklart följa lag och ordning. Syftet med inlägget i måndags var att informera om en kommande ny verksamhet, inte att göra marknadsföring. Om det har uppfattats så kommer det i fortsättningen inte att upprepas.”