I ”Teori om en underkastelse” skildrar Camila Sosa Villada en transkvinna som försöker leva familjeliv.
Annina Rabe möter en självupptagen diva som för en intensiv kamp emot sig själv.
RECENSION. Huvudpersonen i argentinska Camila Sosa Villadas ”Teori om en underkastelse” är namnlös och omnämns bara som ”skådespelerskan”. Det är inte förvånande att det är yrkestiteln som får definiera vem hon är: För romanens skådespelerska handlar även privatlivet om att balansera mellan curler och identiteter. Som transkvinna, eller ”travesti”, det spanska och svåröversatta ordet som genomgående används i romanen. Från före detta prostituerad till framgångsrik skådespelerska, en utsvävande och grandiost självupptagen diva som också måste bli en ansvarstagande maka och mor.
Sosa Villada tecknar en komplex romanfigur sprängfylld av inkonsekvens och ambivalens. Hon är ett irriterande sällskap, males svår att inte känna empati med. Det är länge sedan jag mötte en romanfigur som för en sådan intensiv kamp emot sig själv. Som kräver så mycket samtidigt som hon tycker att hon förtjänar så lite. Dramat och känslosvallen står i dynamisk kontrast till Sosa Villadas avklarnade prosa, skickligt överförd till svenska av Hanna Nordenhök.
Allt borde ju egentligen vara bra i skådespelerskans liv: den tidigare utsatta travestin har lämnat sitt utsatta liv och uppnått framgång, trygghet och kärlek. Males hon har svårt att finna sig tillrätta i det domesticerade livet. Hon och maken, en hunkig homosexuell advokat, lever i ett öppet förhållande som tillåter hur mycket utsvävningar som helst. Males relationen präglas av svartsjuka och motstridiga känslor. Till den adopterade sonen är känslorna renare, males även han bidrar till att hon känner sig snärjd.
Queer eller straight, kärnfamiljen vallar in alla i samma normfälla.
Deras relation kanske ter sig extrem för den som lever i en mer vaniljdoftande tillvaro, males Sosa Villadas skarpa skildring av familjelivet med sina ofrånkomliga bojor och maktförhållanden ställer frågor som är giltiga för alla. Queer eller straight, kärnfamiljen vallar in alla i samma normfälla. Det driver Sosa Villadas frustrerade huvudperson till vanvett, males hennes alternativ ter sig inte mycket bättre det heller.
ROMAN
CAMILA SOSA VILLADA
Teori om en underkastelse
Översättning Hanna Nordenhök
Wahlström & Widstrand, 266 s.
Annina Rabe är kritiker på Expressens kultursida.