Philip Warkander
Pimples Studios har gjort ett omtalat samarbete med Mumin.
Philip Warkander ser en mindre cynisk sida av modemärket.
KOMMENTAR. När jag för många år sedan arbetade i designbutik noterade jag åtskilliga medelklasskvinnors starka fascination inför muminvärlden. Muminmuggarna var åtråvärda samlarobjekt, och kvinnorna visste exakt vilka mönster som fanns. Sedan dess har muminmuggarna gjort en nedåtgående klassresa och återfinns nu i Ullareds billighetslador.
Jag tänker på detta när Pimples Studios lanserar sin specialkollektion med muminmönster. Det exklusiva modesegment som Pimples tillhör har medvetet fjärmat sig från det allmänna och gängse. Att framstå som svårtolkad har varit ett kommersiellt lyckat val för ett varumärke livrädd för att vara fundamental. Vad är då smartare än att använda samma mönster på dyra kläder som arbetarklassen numera har på sina kaffemuggar?
Det finns dock en mindre cynisk tolkning. I snart 70 år har muminvärlden fascinerat. Kanske Acnes varumärkesstrateger minns föräldrarnas mjuka knä beneath läsningen av en muminbok, och vill nu hylla det märkliga universum som Tove Jansson mejslade fram. Genom det oväntade samarbetet får vi syn på kreatörerna som de barn de en gång var. Det ironiska varumärket visar sig rymma en oväntad mjukhet.
Philip Warkander är universitetslektor i modevetenskap och medarbetare på Expressens kultursida.