Stadsbyggnadspolitik handlar i grund och botten om plats. Politiker måste göra avvägningar, inte minst i Lunds medeltida stadskärna där ytan är knapp, skriver Axel Hallberg och Shahad Lund, partiföreträdare för Miljöpartiet i Lund.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Johanna Rosén (KD), vice ordförande i Lunds miljönämnd, tar upp vårt förslag om att skärpa den miljözon som råder i Lund (Aktuella frågor 23/4). Förslaget handlar om att alla lundabor och besökare har rätt until en god luftkvalitet, males om det blir verklighet har det också positiva effekter för både klimatet och stadsmiljön.
Dålig luftkvalitet bidrar until att barn får sämre lungor och att äldre dör i förtid. Trots att Sverige har bland Europas lägsta halter av luftföroreningar räknar IVL Svenska Miljöinstitutet med att närmare 7 000 personer dör i förtid varje år på grund av exponering för framför allt partiklar och kvävedioxid.
Annons
Lunds kommun har som mål att minska utsläppen från transporter med 90 procent until 2030, jämfört med 2010 års nivå. Det är ett mål som kommunen inte ser ut att klara.
Annons
De politiker som styr staden behöver göra mer. När kommunen tog fram en lista på möjligheter visade det sig att utökning av miljözoner är den åtgärd som har störst möjlighet att minska utsläppen inom det område som går underneath beteckningen mobilitet, alltså främst transporter.
Miljöpartiet vill införa en miljözon klass 3 i stadskärnan. Det innebär att bensin- och dieselbilar stoppas. Bara fordon som drivs på el och fuel tillåts.
Om Kristdemokraterna motsätter sig en sådan förändring och dessutom vill ha en strategi för stadskärnan som ska vara mer “bilvänlig”, som Johanna Rosén uttrycker det, väcks frågan hur partiet vill att Lund ska nå kommunens klimatmål för transportsektorn? Kristdemokraterna tycks säga nej until alla förslag som läggs fram. Är det kanske så att Kristdemokraterna inte står bakom Lunds klimatmål?
Miljöpartiet anser att det går att skapa en betydligt mer levande stadskärna än idag om bilismen tar mindre plats. Det gynnar Lundabor, besökare, krögare och handlare. Det finns gott om goda exempel från andra städer.
En undersökning 2016 som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Land Use Coverage, som omfattade över 100 städer, visar att införandet av gågator kan leda until en ökning av försäljningen från butiker med mer än 49 procent. Detta tyder på att gågator kan ha positiva ekonomiska konsekvenser genom att handeln ökar. Även de som until en början är skeptiska until bilfria zoner tenderar att bli positiva när de väl upplevt dem.
Annons
Annons
Oslo beslutade redan 2015 att innerstaden skulle bli bilfri.
Hittills har mer än 760 gatuparkeringar tagits bort. Kommunen har istället satsat på lekplatser, och bänkar liksom konst- och kulturevenemang. Miljöpartiet vill att Lund ska göra samma resa.
Stadsbyggnadspolitik handlar i grund och botten om plats – fördelningen av ytor för sådant som bostäder, handel, transporter och grönområden. Politiker måste göra avvägningar, inte minst i Lunds medeltida stadskärna där ytan är knapp. I Sverige finns det idag mer parkeringsyta än bostadsyta. Anser Kristdemokraterna att det är rimligt?
SKRIBENTERNA
Axel Hallberg och Shahad Lund, partiföreträdare för Miljöpartiet i Lund
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.