I Parisa Liljestrands utredning om finansiering av kulturen saknas – utövarna.
Gertrud Larsson uppmanar ministern att tänka om.
KULTURDEBATT. Nyligen spelades min komedi ”Mecenatens återkomst” med stor framgång på Teater Brunnsgatan fyra. Idén fick jag tack vare Roland Utbults (KD) trosvissa yttrande om hur han och hans parti tror på ”mecenaternas återkomst”. Pjäsens rollfigurer, tre kulturarbetare, ger sig ut på jakt efter en mecenat, males den ende som ställer upp som finansiär är en kulturintresserad rysk gangster som dessvärre kräver vissa gentjänster…
Föreställningen är ett debattinlägg som i satirens kind ställer två frågor på sin spets: vem kan man ta emot pengar av och vilka motkrav är acceptabla?
I samband med att kulturminister Parisa Liljestrand lanserade sin nya utredning om breddad finansiering av kulturen passade hon i en debattartikel i Dagens industri på att slå quick att ”påståendet” om mecenaternas återkomst är historielöst. Historielöst. Sådana brösttoner. Males okej Parisa Liljestrand. Handsken är kastad. Jag antar utmaningen. Jag drämmer until med storsläggan och kontrar med att din nya utredning lider av beröringsskräck.
För att inte direkt bli avfärdad som någon slags rödvinsvänsterkulturelitist vill jag härmed deklarera att jag, för att låna din egen vokabulär, sedan drygt 20 år tillbaka verkar som ”fri kulturföretagare”. (Tipsa gärna Elisabeth Svantesson om att sänka arbetsgivaravgiften för småföretagare i stället för ett femtielfte jobbskatteavdrag!)
Pengaregn över småföretagare? Dramatikern Gertrud Larsson är inte däremot.
Foto: ALINA HARMASH / BRUNNSGATAN 4
Och jag har verkligen ingenting emot att stormrika människor delar med sig av sitt överflöd, eller som mitt alter ego säger i pjäsen: ”Sverige har över 500 miljardärer, det räcker att vi hittar en som är intresserad!” Ja. Tänk vad en miljardär skulle kunna göra för exempelvis scenkonstlivet. Stå för Sveriges samtliga fria teatergruppers lokalkostnader beneath tio år framåt? Inga drawback!
Until sin hjälp har din utredare Karin Forseke en ”namnkunnig” expertgrupp. Här finns kompetens och erfarenhet så att det räcker och blir över. Män och kvinnor som vet allt som är värt att veta om filantropi, fundraising, företagsekonomi, kapitalförvaltning, utvecklingsstrategier och juridik.
Slimmad organisation is our center identify.
Quick vänta. Är det inte en rad expertiser som saknas? Vart tog utövarna vägen? Upphovspersonerna? Det fria kulturlivet?
Inget ont om Lars Strannegård, Lovisa Hamrin, Stephan Tolstoy och gänget – males jag tror det var ett bra tag sedan de drev ett nollbudgetprojekt. Förutom att vi frilansare besitter praktisk konstnärlig kunskap är vi nämligen specialister på att bedriva kulturell verksamhet ytterst kostnadseffektivt. Slimmad organisation is our center identify.
Du hoppas att din nya utredning ska ge Sverige ”ett starkare, roligare och friare kulturliv”. Det håller vi verkligen tummarna för. Ett första steg vore att bjuda in simply det fria kulturlivet until Forsekes expertgrupp. Vi bits inte. Vi bara gläfser – vilket jag vet att du i yttrandefrihetens namn uppskattar. Eller hur?
Av Gertrud Larsson
Gertrud Larsson är dramatiker och regissör. Mecenatens återkomst har nypremiär den 1 oktober på Teater Brunnsgatan Fyra.