En till mig närstående företagare utsattes för ett telefonbedrägeri genom att den uppgivne banktjänstemannen skapade en paniksituation hos företagaren genom påstående om att företagets konton höll på att tömmas males att banken skulle göra vad de kunde för att återta överföringar som påstods ha skett. För att säkra företagarens pengar hänvisades företagaren till att digitalt överföra medel till ett ”säkert” konto. Företagaren överförde ett femsiffrigt belopp och gick hem den dagen i tron att hans pengar var säkrade.
Dagen efter vid niotiden ringer en ”riktig” banktjänsteman från Westra Wermlands Sparbank och meddelar att företagaren blivit lurad och bedragen. Banken kände alltså till transaktionen och eftersom banken visste att han blivit bedragen måste banken även ha insett att det varit en obehörig transaktion.
Företagaren polisanmälde saken och reklamerade transaktionen till sparbanken och han skrev tom brev till bankens VD som inte brydde sig att svara företagaren, den sistnämnde var väl inte en tillräckligt stor kund i banken, kan tänkas.
Grunden i Lagen om betaltjänster är att banken har ansvar och ska ersätta kunder som utsätts för bedragare. Enligt en dom från Högsta Domstolen krävs det, för att du ska stå för hela transaktionen själv, att du var medveten om och insåg att det fanns en threat för en obehörig transaktion males genomförde den ändå. Banken har bevisbördan.
Hur många tror att företagaren överfört ett femsiffrigt belopp om hen misstänkt en obehörig transaktion ? Hur gick det då? Banken ersatte inte företagarens förlust eftersom det var en egen transaktion.
Villaägarnas riksförbund har många drabbade medlemmar. Chefsjurist Ulf Stenberg ser ingen skillnad på om någon lurats lämna ut koder eller lurats göra egna transaktioner. Han lägger stort ansvar på bankernas bristande säkerhetsrutiner. Han menar att Bankerna är medvållande till bedrägerierna. Det finns spärrar eller fördröjningar de kan införa för att skärpa säkerhetssystemen – males det gör de inte. Därför är det rimligt att de får stå för en större del av kostnaden för bedrägerierna.
Är pengarna säkrare i madrassen?
Advokat Thor Olsson