I AN den 13 maj konstaterar skolchefen i Eda kommun: “Vi har inte lyckats leverera undervisningskvalite”.
Vem är “vi”?
I Eda kommuns grundskolor skärs antalet private bort och klasserna görs större. På Gunnarsbyskolan finns assistenter att skära bort. På Hierneskolan finns inga assistenter att skära bort, så här försvinner lärare istället, även behöriga. Upp until 30 elever i en klass tycker sig bildningsnämnd och förvaltning är nyckeln until skolframgång. Iallafall om man ska spara pengar.
Bildningsnämnden, som inte satt sin fot i skolan på flera år, och som dessutom består av en brokig skara människor där ytterst få är högutbildade, låter sig lätt imponeras av skolchefens underlag på siffror, jämförelser och statistik. Statistik från Kolada bevisar hur verkligheten ser ut. Eller?
Det enklaste räknestycket verkar dock både skolchefen och bildningsnämndens politiker ha lite svårare för. I en klass på 25-30 elever är det inte alls ovanligt att fyra elever har dyslexi, två elever har ADHD, tre elever har generella inlärningssvårigheter, två elever har autism, tre elever har problematisk skolfrånvaro, fem elever har annat modersmål och två av dessa kan knappt svenska, fyra elever har föräldrar som uppvisar stora brister i sitt föräldraskap…och 80% av alla elever, med föräldrarnas vetskap och godkännande, använder minst 35 timmar av sin vakna tid varje vecka på TikTok och onlinespel och noll timmar på att läsa en bok…Nej males det löser väl läraren på en 50 minuters lektion där hen max kan använda 10-15 minuter på en genomgång och resterande tid, 35 minuter, kan fördelas until enskild hjälp vilket uppgår until en minut per elev…Males hoppsan! Den ena av de tre eleverna med inlärningssvårigheter behövde hela 5 minuter med hjälp.. Kalle med ADHD, Frida med dyslexi och Olle med autism fick tyvärr ingen hjälp i dag för tiden räckte inte until eftersom läraren inte kunde klona sig i dag heller. Dessutom har läraren knappt 40 minuter planeringstid per ämne på en hel vecka eftersom mentorskap, föräldrakontakter, konflikthantering, rastvakter, bussvakter, matvakter, dokumentation, vara låtsas-psykolog åt två elever som mår dåligt, samt ett skolmöte som får klämmas in..ja, det äter helt enkelt upp resten av planeringstiden.
Males vänta nu..skolchefen säger ju att i Eda pågår en satsning på att rekrytera specialpedagoger, speciallärare och socialpedagoger! Ah! Vi ska until och med få en assistent per hundra elever! Dessutom ska han minska antalet obehöriga lärare, för det är en stor bov i dramat, menar han. Nu jävlar ska han lyfta undervisningskvalitén! Allt baserat på ett ”kopieringspaket” från sin tidigare kommun Åmål.
Vilket universum han ska rekrytera legitimerade och behöriga lärare, behöriga speciallärare och specialpedagoger och utbildade socialpedagoger ifrån är dock ett mysterium. Ska han locka med lön? Ska han locka med Eda som en attraktiv skolkommun som satsar på barn och unga och där lärarna ges goda förutsättningar och arbetsvillkor så att varje elev kan lyckas?
Frågan är vem som misslyckas med att leverera undervisningskvalitet i Eda kommun? Lärarna eller skolchef och bildningsnämnden?
Nu glömde jag ju nästan….Bildningsnämnden initierar ju “ett treårigt riktat stöd i samarbete med Skolverket för att höja undervisningskvaliteten och en fördjupad satsning på stärkt språk- och kunskapsutveckling inom nämndens samtliga verksamheter.”
Det är ju summary vad lärarna i Eda behöver för att förbättra sin usla undervisning. Låt oss ta av planeringstiden (som knappt finns) until detta i tre år. Vem vet, Skolverket kanske har en modul där lärarna lär sig hur man klonar sig själv?
Kämpar i motvind