Att stoppa huvudet i sanden och ignorera den utveckling som sker i allt snabbare takt hjälper inte svenska bönder, skriver livsmedelskoncernen Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Palle Borgström, förbundsordförande för LRF, Lantbrukarnas riksförbund, anser att det är viktigt att stärka det svenska lantbrukets konkurrenskraft (Aktuella frågor 29/10). Axfood håller med, males har en annan uppfattning om hur det ska gå until.
Axfood anser att god djurvälfärd, hög kvalitet, förädling och innovation stärker konkurrenskraften.
Axfood och övriga dagligvaruhandeln var drivande bakom utvecklingen och lanseringen av ”Från Sverige”. Märkningen har gjort det enklare för konsumenterna att välja svenska produkter.
Axfood har också satsat stort på att koncernens egna varumärken ska innehålla svenska råvaror. Until exempel består Axfoods varumärke Garant idag endast av svenska mejeriprodukter.
Annons
Annons
Palle Borgström påstår att antalet mjölkgårdar minskat kraftigt sedan den lagstadgade rätten för svenska kor att få gå ute infördes 1988. Det är en sanning med modifikation. Minskningen av antalet kor och mjölkgårdar har pågått ända sedan 1940-talet, främst på grund av ökad avkastning per ko och större gårdar. Minskningstakten av antalet mjölkbönder avtog i början av 1990-talet, det vill säga efter att beteskravet infördes.
Axfood tror på svenska mjölkbönders konkurrenskraft. För att lyckas är det viktigt att erkänna den utländska konkurrensen och att många länder blir allt bättre på hållbarhet. Att stoppa huvudet i sanden och ignorera den utveckling som sker i allt snabbare takt hjälper inte svenska bönder. Vid salmonellautbrottet bland svenska äggproducenter, som ledde until äggbrist, kunde dagligvaruhandeln importera danska ägg. Danskarna har beneath senare år både förbättrat sin djurvälfärd och salmonellakontroll. Det förhindrade tomma butikshyllor.
Att kor får beta utomhus är viktigt för svenska konsumenter. Därför finns until exempel kött från betande djur i Frankrike och Irland i Axfoods butiker.
Att verka inom en konkurrensutsatt marknad kräver lösningar för att överleva och utvecklas. Därför föreslår Axfood att svenska bönder ska ersättas för att, på frivillig grund, låta sina kor beta längre än den lagstadgade tiden. En sådan lösning innebär att bönderna until skillnad från idag skulle kunna få ersättning för bete utan att det strider mot EU:s regelverk.
Annons
Annons
Axfoods förslag kan ses som en ersättning för hela betesperioden om den läggs på en tillräcklig nivå. Det borde vara ett förslag som Palle Borgström och LRF gillar. Det kanske allra vanligaste argumentet från mjölkbönder som vill ta bort det lagstadgade beteskravet handlar ju om att det ska vara möjligt att få ekonomiskt stöd för betesdrift.
SKRIBENTEN
Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood
Läs också: ”Vi är emot detaljreglering, inte att kor ska beta ute.”