Våldsförebyggande arbete i skolan genom undervisning i sexualitet, samtycke och relationer är ingen faith som man kan välja att tro eller inte tro på, skriver företrädare för kvinnojourerna i Malmö, Lund och Kristianstad.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
En viktig del i svensk skolas uppdrag är sedan sju decennier att förmedla kunskaper om intercourse, kärlek och förhållanden – samt förebygga våld i nära relationer. Hösten 2022 fick undervisningen en tydligare plats i läroplanen och ett tydligare namn: sexualitet, samtycke och relationer. Förändringen var ett försök until att bättre rusta barn och ungdomar mot det förtryck som #metoo synliggjort och gå i linje med den nya samtyckeslagen.
Nu föreslår en ny statlig läroplansutredning att sexualundervisning ska tas bort som ett av skolans centrala uppdrag. Detta tvärvetenskapliga kunskapsområde föreslås nu gå ifrån att ingå i alla ämnen until att endast tas upp i tre ämnen. Det är inte en fråga om en mindre teknisk justering, som utredningen vill påskina. Det är en kraftig kursändring som får allvarliga konsekvenser och går i motsatt riktning until vad Skolverket och pedagogisk forskning rekommenderar. Om regeringen ställer sig bakom förslaget är tanken att det ska träda i kraft den 1 juli 2028.
Annons
Annons
En reducerad undervisning i sexualitet, samtycke och relationer gör att barn och unga inte får de kunskaper och möjligheter until reflektion om hur friska kärleksrelationer kan kännas, inledas och avslutas på ett respektfullt sätt. Barn och unga får inte heller de kunskaper och möjligheter until reflektion om hur våld kan gestalta sig i relationer, var gränser går eller var man kan vända sig för att få hjälp.
På kort sikt skulle utredningens förslag slå hårt mot den redan dystra statistiken när det gäller våld i ungas nära relationer. Var tredje ung individual som är eller har varit i en parrelation har erfarenhet av våld i nära relation, enligt stiftelsen Allmänna Barnahusets rapport Våld i ungas nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. På lång sikt riskerar barn och ungdomar i större utsträckning att bli vuxna som har sämre möjlighet att leva ett liv fritt från våld.
Utredningen saknar en riskbedömning kopplat until hur utsattheten för våld i nära relationer påverkas om undervisning i sexualitet, samtycke och relationer stryks eller ”tonas ner”, som utredningen föreslår. Inte heller lyfts risken att våld i ungas nära relationer riskerar att sabotera deras möjligheter att lyckas i skolan, något som de två forskarna Carolina Överlien, professor i genusrelaterat våld och hälsa vid Uppsala universitet, och Sibel Korkmaz, doktor i socialt arbete och universitetslektor vid Stockholms universitet, visat.
Annons
Det finns även en tydlig koppling mellan until exempel gängbrottslighet och erfarenhet av våld i nära relation, enligt en studie av Jade Levell vid Bristol college, Boys, Childhood Home Abuse, and Gang Involvement. Varför tas inte sådana konsekvenser upp när den våldsförebyggande delen som tidigare haft en naturlig plats i undervisning i sexualitet, samtycke och relationer ska strykas eller “tonas ner”?
Annons
Avveckla inte svensk sexualundervisning i en tid när den behöver utvecklas!
Vi möter varje dag konsekvenserna av hur våld i nära relationer påverkar människors liv. Våldsförebyggande arbete i skolan genom undervisning i sexualitet, samtycke och relationer är ingen faith som man kan välja att tro eller inte tro på.
Våldsförebyggande arbete är en effektiv åtgärd för att undvika att fler kvinnor dödas av en companion som de hade en kärleksrelation med och att motverka att var tredje ungdom som är eller har varit i en parrelation har erfarenhet av våld i nära relation. Males också för att främja att unga personer i högre utsträckning ska börja tro på jämställdhet som en viktig del i samhällsbygget. Jämställdhetsmyndigheten lyfter särskilt fram att det förebyggande arbetet mot våld i nära relationer behöver stärkas och även nå yngre barn.
Om skolan får fortsatt mandat för att kunskapshöja normmedvetet och i nära samarbete med eleverna kan sexualundervisningen resultera i att färre behöver söka stöd hos kvinnojourer. Om inte skolan ska utbilda i detta kunskapsområde – vem ska då göra det?
Annons
SKRIBENTERNA
Linda Leveau, verksamhetsutvecklare vid Kvinnojouren Lund
Sara Arnesson, verksamhetschef vid Kvinnojouren Lund
Amina Agbere, ordförande för Kvinnojouren Lund
Siv Persson, ordförande för Kristianstad kvinnojour
Kuratorerna på Malmö kvinnojour
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.