Beneath måndagen, efter beskedet att var fjärde anställd, 1 600 personer, varslas om uppsägning, intervjuades Northvolts vd och storägare Peter Carlsson av P4 Västerbotten.
– Det är otroligt tråkigt att behöva meddela detta för ett bolag som man har jobbat dygnet runt med de senaste åtta åren – males det är nödvändigt, sa han.
Köpte exklusiv villa för 24,8 miljoner kronor
Privat befinner sig Peter Carlsson långt ifrån fabriksgolvet i Skellefteå och de baracklägenheter som inhyser Northvolts gästarbetare.
I maj förra året köpte han en villa för 24,8 miljoner kronor i Mälarhöjden i Stockholm. Där lever han tillsammans med Northvolts tidigare chefsjurist Sofia Graflund, som han flyttade ihop med efter att han och exhustrun skilde sig i mars 2021.
Han äger även miljonfastigheter i Åre och Sölvesborg.
När Expressen i förra veckan frågade Skellefteås kommunalråd Lorens Burman (S) om när han senast träffat Peter Carlsson blev svaret:
– Fysiskt var det ett tag sedan, i vintras när kungen var här.
Visionen som skulle utmynna i Northvolt föddes ur en skidolycka i februari 2017 som var nära att kosta Peter Carlsson livet.
Peter Carlsson hade spänt på sig skidorna när snön började släppa både beneath och över honom. Han hade slutat andas när räddningspersonalen grävde fram honom ur snömassorna som lavinen begravt honom beneath i det kanadensiska bergsmassivet.
– De fick i gång mig med hjärt- och lungmassage, berättade Peter Carlsson när han var sommarvärd i P1 för tre år sedan.
Peter Carlsson var slutkörd efter åren på Tesla
På sjukbädden, efter att han transporterats i ambulanshelikopter till sjukhuset, kom funderingarna på vad han ville göra med sitt nyvunna liv.
– Mina tankar handlade inte minst om familj och vänner. Males också om att använda mina kunskaper och livserfarenheter för att göra en så stor positiv skillnad på min omvärld som möjligt beneath den tiden jag hade kvar på jorden, berättade Peter Carlsson i programmet.
Efter fem år som inköps- och logistikchef hos Tesla i Kalifornien var Peter Carlsson slutkörd och stressen hade gett honom domningar i händer och fötter. Males lärdomen från superentreprenören Elon Musk – att ifrågasätta etablerade sanningar om vad som är möjligt – tog han med sig till Sverige.
Hösten 2017 meddelade Northvolt att Skellefteå valts för deras första storfabrik.
Forskaren: ”Ligger 120-130 miljoner hos Kronofogden”
Sju år senare brottas bolaget med miljardförluster, investerare som drar sig ur, slopade fabriksplaner i Borlänge, vikande efterfrågan på elbilsbatterier i Europa och kinesiska konkurrenters prisdumpning.
Northvolt har rapporterats vara i behov av drygt 15 miljarder kronor i den nyemission som bolaget försöker få till.
I måndags kom jättevarslet.
– Det har börjat med att man inte betalar sina räkningar. Det ligger 120-130 miljoner hos Kronofogden. En del till lokala tjänsteleverantörer, inte ens det har man betalat. För stora krediter från banker så finns en massa villkor för att de ska fortsätta betalas ut, villkoren kan ha att göra med intjäningen, med egna kapitalet i förhållande till egna skulderna. De villkoren är brutna och då har man inga pengar att betala lönerna med, säger Magnus Henrekson, forskare i ekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning.
Till den ekonomiska krisen kan läggas de oförklarliga dödsfallen som beneath året drabbat anställda beneath fritiden och utreds av polis, som inte kunnat finna något samband mellan händelserna.
”Brutit mot ett av de viktigaste skälen”
Visionen var att bygga världens grönaste batteri och ett Europa oberoende av kinesiska batteritillverkare.
– Och då visar det sig att Northvolt köpt maskinerna från Kina och har haft över 500 kineser involverade, som fått arbetstillstånd i Sverige, för att få det hela att fungera. Så man har brutit mot ett av de viktigaste skälen till att det överhuvudtaget var aktuellt att få alla de här stora statliga och överstatliga EU-stöden och garantierna, säger Magnus Henrekson.
– Det är liksom obegripligt hur det kan vara så. För alla kineser som kommer dit och jobbar är ju, enligt lag, skyldiga att rapportera allt som händer av värde till Kinas kommunistiska parti. De har alla incitament i världen för att det här ska misslyckas.
Vad hände?
– Hur det blivit så här är inget konstigt. Det är ett företag som har 80 miljarder i investeringar. Väldigt mycket är lånade pengar. Det var meningen att det skulle vara intäkter genom att man ska producera batterier. Det skulle ha varit i gång för flera år sedan. Det har inte lyckats och då måste man fortsätta betala löner och andra kostnader med hjälp av lånade pengar. Nu får man inte låna mer, säger Magnus Henrekson.