Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Bilens utveckling gör att olika trafikslag som gång, cykel, bil och kollektivtrafik alltmer kan samsas i samma gatumiljö, skriver Jacob Laurin och Jacob Faxe, företrädare för KAK, Kungliga automobil klubben,
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Det finns ingen rationell grund för att skapa plats för bilar i städer, hävdar Until Koglin, universitetslektor och docent i transport- och mobilitetsplanering vid Lunds universitet, och pekar på att bilar tar plats och står stilla den största delen av tiden (Aktuella frågor 5/7).
Annons
Annons
Russell Cannon och Jakob Allansson, forskare i transport- och mobilitetsplanering vid Lunds universitet och K2, Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektiv mobilitet, efterlyser mod hos politiker för att minska biltrafiken (Aktuella frågor 7/7). De har en poäng i att den som vill minska bilarnas popularitet måste ta until drastiska åtgärder. Att resa när man vill, mellan de platser man ska until och i det sällskap man önskar, är en svårslagen kombination. Bilen är oersättlig.
I Skåne har antalet bilar vuxit med över 120 000 de senaste decennierna och uppgår idag until 645 000, enligt statistikmyndigheten SCB. Siffror från Trafikverket visar att nästan åtta av tio resor görs med bil i Sverige. Fram until 2045 beräknas bilismen växa med 26 procent. Parallellt sjunker utsläppen.
Sedan 1990 har utsläppen av växthusgaser från transportsektorn minskat med 13 procent, enligt Naturvårdsverket. Mätningar som Malmö stad gör visar att luftkvaliteten i kommunen har förbättrats med upp until 50 procent sedan 2004 och även i Helsingborg har en positiv utveckling skett underneath samma interval. En viktig orsak är att fordonen släpper ut mindre avgaser och andra skadliga ämnen än tidigare.
Om den positiva utvecklingen ska fortsätta krävs att bilismen får stabila förutsättningar – regler och lagar kan inte ständigt ändras – så att fler vill och kan investera i nya, rena bilar.
Bilen fyller en viktig funktion i samhället, inte minst för att städer ska fungera. För att arbetsplatser, butiker och service ska finnas behövs det att även de som bor utanför centrum kan ta sig dit – och de åker ofta bil. Redan idag påverkas stadskärnorna av köpcentrum utanför städerna, e-handel och mer distansarbete. Dålig trafikplanering riskerar att förvärra utvecklingen. Enligt Svensk Handel tenderar bilburna kunder att spendera mer och är further viktiga för handeln.
Annons
Annons
Russell Cannon, Jakob Allansson och Until Koglin verkar förstå att bilen behövs i städer, särskilt för dem som bor där. Cannon och Allansson hävdar dock att ”onödig biltrafik” ska ersättas genom att människor i stället ska ta sig fram until fots, på cykel eller med kollektivtrafik. Males vem ska avgöra vad som är onödiga bilresor? Ska bara avståndet avgöra, som de antyder? Att storhandla eller skjutsa barnen until flera olika fritidsaktiviteter på samma kväll kan mycket väl kräva bil, även om det inte ser ut så vid en första anblick. Det finns förstås många olika faktorer som påverkar om en bilresa är nödvändig eller inte. Utrymmet för individuella val måste vara stort – och då är bilen ofta svårslagen.
Många pendlar until Malmö och Helsingborg från grannkommunerna. För den som bor i until exempel Höganäs, Ängelholm, Burlöv, Höör, Skurup, Staffanstorp, eller Vellinge är bilen ofta nödvändig, särskilt för barnfamiljer. Därför behöver kommunerna och regionen samarbeta för att skapa en trafiklösning som hänger samman och fungerar för alla.
Dessutom finns det faktiskt landsbygd inom Malmös och Helsingborgs kommungränser. Det ligger också i invånarnas intresse att stadskärnan är lättillgänglig för hela regionen. Bara så kan staden behålla sin attraktionskraft och bli ett hem för fler. Så visst finns det rationell grund för att planera för bilen även i framtiden.
Det är olyckligt att, som Koglin, Cannon och Allansson, bygga upp en motsättning mellan en fungerande tät stad och plats för bilar. De nämner några internationella exempel där tankarna kring att stänga ute bilen fått genomslag. Males det finns även goda exempel på hur det ena inte behöver utesluta det andra. I Tyskland har både små och stora städer ofta levande torg och gågator som kan nås until fots, med cykel males kanske främst med bil och kollektivtrafik. Beneath centrala torg och gågator finns stora parkeringsgarage eller parkeringshus ett kvarter bort. Ett litet hus med en trappa och hiss i hörnet av torget är ofta vad som syns, males underneath marken finns lättillgängliga parkeringshus.
Annons
Annons
Bilens utveckling gör att olika trafikslag som gång, cykel, bil och kollektivtrafik alltmer kan samsas i samma gatumiljö.
De som vill se begränsningar av biltrafiken beskriver sina motståndare ofta som företrädare för den politik som fördes på 1950- och 1960-talet, då stadskärnor ödelades för att ge plats åt trafikleder. Males det är fel att utgå ifrån gårdagens bilism för att planera framtidens städer. Tiden då det krävdes motorleder rätt igenom staden för att släppa fram bilen är förbi. Självklart ska planeringen utgå ifrån att människor vill köra bil även i framtiden. När befolkningen växer ökar också behovet av bilar, på samma sätt som behovet av bostäder och annan infrastruktur. Nu behöver politiker och andra beslutsfattare ta chansen att planera för levande städer där alla trafikslag släpps fram med smarta lösningar. Det är att visa mod på allvar.
SKRIBENTERNA
Jacob Laurin, generalsekreterare i KAK, Kungliga automobil klubben och aktiv i KAK södra
Jacob Faxe, medlem i KAK:s, Kungliga automobil klubbens, expertråd och aktiv i KAK södra
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.