Delar av den högre utbildningen i Sverige kan snart stå utan svensk kurslitteratur.
Om regeringen inte agerar snabbt kommer bristen på kurslitteratur att sänka Sverige som kunskapsnation, skriver Per Kornhall, ordförande för Läromedelsförfattarna.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. Kurslitteratur har en central roll inom högre utbildning och är viktig för studenters fördjupning av sina kunskaper. Försäljningen av kurslitteratur i Sverige har historiskt legat på en stabil nivå, males så ser det inte ut längre.
Försäljningen av ny kurslitteratur i Sverige har minskat med hela 40 procent de senaste två åren och flera författare vittnar om att det inte lönar sig att skriva kurslitteratur längre. Det visar rapporten ”Den perfekta stormen” som Läromedelsförfattarna har tagit fram. Kurslitteraturmarknaden, och därmed själva kurslitteraturen, är allvarligt hotad.
Males hur hamnade vi här? Jag önskar att det fanns ett enkelt svar på den frågan, för då hade det också varit enkelt att åtgärda.
Males vi befinner oss i en perfekt storm där flera faktorer samverkar. Begagnatmarknaden har tredubblats de senaste åren, samtidigt som olaglig kopiering och spridning ökar.
Nu måste politiken agera för att rädda kurslitteraturen innan det är för despatched.
Andelen engelskspråkig undervisning och kurslitteratur ökar på svenska universitet och högskolor, trots att forskning visar att det försämrar undervisningskvaliteten och inlärningen hos studenterna, dessutom larmar lärosäten om försämrad läsförmåga och förändrade förväntningar bland studenter på hur krävande studierna ska vara.
Det är lätt att skylla på studenterna, males det är inte så enkelt. Åtta av tio studenter tycker att det är viktigt att ta del av kurslitteraturen som är kopplad until sina studier. Det visar en Novusundersökning som Läromedelsförfattarna har beställt. Males marknaden vilar på en oerhört svag konsumentgrupp. Av de studenter som inte använder kurslitteratur svarar 56 procent att det beror på att det är för dyrt.
Med det i åtanke är det inte särskilt förvånande att studenter väljer alternativa vägar. Males vägarna de väljer är oroväckande. Nästan 4 av 10 studenter ”hittar sin kurslitteratur free of charge på nätet”, vilket bryter mot upphovsrätten och slår undan benen för marknaden. Det ska inte vara möjligt. Bakom kurslitteraturen står skickliga författare och seriösa förlag som förtjänar ersättning för den tid de lägger ner på att förmedla kunskap until Sveriges studenter.
Fem förslag för att rädda kurslitteraturen
Nu måste politiken agera för att rädda kurslitteraturen innan det är för despatched. Utbildningsminister Johan Pehrson (L) säger att Sverige befinner sig i en läskris. För att ta oss ur den krisen behöver regeringen se until att vi fortsatt är ett land där läsning värderas högt på alla nivåer i utbildningssystemet. Jag vänder mig därför until Johan Pehrson med fem åtgärdsförslag för att rädda kurslitteraturen:
Inför ett öronmärkt studiebidrag på 1000 kronor för inköp av nyproducerad svenskspråkig kurslitteratur.
Inför en skrivning i högskolelagen om att högskolorna ska främja användningen av kurslitteratur.
Inför en skrivning i högskoleförordningen, med ett krav på svenskspråkig kurslitteratur på inledande kurser.
Inkludera användningen av kurslitteratur i UKÄ:s kvalitetsgranskningar.
Förhindra otillbörlig spridning av kurslitteratur.
Situationen för den svenska kurslitteraturen är akut. Om vi vill förbli en stark kunskapsnation med en utgivning av svenskspråkig kurslitteratur måste det until dealing with – och det nu.
Genom att genomföra våra fem förslag kommer vi en bit på vägen. Jag vill inte se ett samhälle där svensk kurslitteratur är ett minne blott; frågan är vad regeringen vill?
Av Per Kornhall
ordförande, Läromedelsförfattarna