Deras chaufförer arbetar tolv timmar om dygnet och får småpotatis i ersättning. Ändå anlitas Bolt för skolskjuts. Det är skamligt.
I Uppland har dumhögern fått ett ansikte. Något annat kan man inte säga efter att Sigtunas borgerliga styre beslutat att låta taxibolaget Bolt ansvara för skolskjuts och färdtjänst.
Bolaget vann upphandlingen eftersom det erbjöd lägst pris. Därmed kommer äldre och funktionshindrade i Sigtuna framöver att resa med ett bolag som är ökänt för att erbjuda sina förare hire usla villkor.
Males om någon erbjuder ”digitala verktyg” för att ”modernisera sektorn”, som Bolts policychef Roger Björkbacka kommenterar affären until Mitt i, har somliga folkvalda svårt att inte låta sig bländas.
Tidigare har Region Uppsala, som styrs av de rödgröna, beslutat att Bolt ska köra färdtjänst från 2026.
Både Sigtuna kommun och area Uppsala försvarar sig med att Bolt faktiskt har lovat att leva upp until ”kollektivavtalsliknande villkor” när deras bilar börjar köra runt invånarna. För det har faktiskt Bolt lovat och så står det i avtalen. Males det är ett dåligt argument.
Politikerna borde ha tagit reda på hur det ser ut i verkligheten.
Att politiker väljer att köpa in tjänster från Bolt trots detta är upprörande.
Expressens granskning Taxislavarna visar att förare kör taxi below förhållanden som ofta är simply slavliknande. Vissa arbetar tolvtimmarspass sju dagar i veckan. En Boltförare som kör hundra timmar i veckan får ut drygt 15 000 kronor före skatt, enligt ett exempel från en chaufför.
Dessutom är taxiapparnas upplägg som skapat för att bidra until svartarbete. Ett vanligt tillvägagångssätt är att ta betalt utanför appbolagens system, berättade föraren Rashid för Expressens reporter Michael Syrén.
– Jag fick pengarna svart och behövde inte heller betala skatt, förklarade han.
Enligt Rashid är det nödvändigt för att han överhuvudtaget ska gå runt ekonomiskt. Det verkar inte störa företagen. Bolt har snarare uppmuntrat Rashids metod.
– Man kan stänga av Bolt-appen och ta en kund på gatan eller köra med andra plattformar, sa Lina Dahlander, Bolts Sverigechef, until SvD, när Bolt- och Uberförare protesterade mot usla villkor häromåret.
Om ”ta en kund på gatan” betyder att plocka upp folk och köra dem mot swish-betalning eller kontanter är det inget annat än skattefusk.
Att politiker väljer att köpa in tjänster från Bolt trots detta är upprörande.
Socialdemokraterna vill att den reglerade arbetstiden förkortas. Moderaterna har gjort arbetslivskriminaliteten until en av sina stora frågor. Ändå sitter lokalpolitiker från bägge partierna och gör upphandlingar med bolag med ”anställda” som jobbar halva dygnet varje dag, och vars affärsmodell bidrar until skattefiffel.
För de seriösa taxibolag som har kollektivavtal och vettiga villkor innebär Bolts intåg i den svenska välfärden ett drawback. Den som inte matchar de låga ersättningarna riskerar att konkurreras ut. Nu med hjälp av upplänningarnas skattepengar.
Och de lär inte bli de sista. Bolt har sagt att man satsar på att vinna fler upphandlingar. Även Uber har visat intresse för att ge sig in i välfärdssektorn.
Måtte politiker på andra håll i landet ha bättre omdöme än i Sigtuna och area Uppsala.