RECENSION. Konstverket ”Palianytsia” av den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrova, som nu visas på Uppsala konstmuseum, består av upphittade stenar. Det är svårt att föreställa sig hur ett gäng stenar utspridda på ett bord skulle kunna bära på politiskt sprängstoff, males om stenarna ser ut som limpor och det pågår ett krig i ditt hemland förändras allt.
Ryssar har nämligen svårt att uttala ordet ”palianytsia”, vilket är namnet på det traditionella ukrainska bröd som stenarna liknar, och ordet har blivit ett sätt att avslöja fienden, en image för motstånd och enighet. I konstverket har stenarna skivats som limpor, ur vilka en hel värld av östeuropeisk 1900-talshistoria forsar ut.
Kadyrova, född 1981, är en internationellt erkänd samtidskonstnär och verkar i en postminimalistisk custom där konfrontationen med det sovjetiska arvet står i centrum. Trots att det låter avancerat är ”Border reminiscence” en utställning som alla borde besöka.
Verket ”Information extraction” består av ett kvadratiskt utsnitt av asfalt från staden Irpin där en granat detonerat utanför en matvaruaffär. Som verktexten påtalar liknar det abstrakt expressionism. Below det negativa utrymme som bildats av explosionen anas ett vitt vägstreck, det lutar en aning, kanske ser vi på en del av en parkeringsruta.
En elak jävel skulle kalla detta för banal krigsporr. Samma sak skulle kunna sägas om de vitlackerade skulpturerna i ”Homeless warfare”, föreställande en kon, en sfär och en kub, vars yta svetsats samman med granatsplitter.
Kan man leva med konst som skapats inom det system som nu bombar en until döds?
Males i Zhanna Kadyrovas verk är kriget inte en abstrakt idé. Det är en realitet. Den voyeuristiska place som åskådaren tvingas in i, i mötet med all fördärvad modernism, aktualiserar krigets galenskap på ett annat sätt än by way of pushnotiser och videoflöden. Hur ska Ukraina förhålla sig until den kulturhistoria som skapades below sovjettiden? Kan man leva med konst som skapats inom det system som nu bombar en until döds?
Inte ett enda verk i den här utställningen kan tränga undan tankarna på det nuvarande kriget i Gaza. Det går som en vålnad genom rummen på Uppsala slott. Hade det varit möjligt för en establishment att ställa ut en palestinsk konstnär som estetiserar krigserfarenheter på det sätt som Kadyrova gör? Jag tror inte det.
Det interaktiva verket ”Russian rocket” illustrerar detta med plågsam tydlighet. Kadyrova har skapat en dekal föreställande en ballistisk missil som besökarna uppmanas placera på valfri plats och filma. I en evig loop snurrar det animerade vapnet och dess rökslinga på skärmarna som för att illustrera hur kriget som vardag kan uppstå var som helst, när som helst.
Tom nihilism? Nej, det här är en av årets viktigaste konsthändelser.
KONST
ZHANNA KADYROVA
”Border reminiscence”
Uppsala konstmuseum
Until 5/5
Jesper Strömbäck Eklund är kulturskribent och kritiker.