I ”De livegnas land” berättar Liza Alexandrova-Zorina om byggbranschens mörkaste sidor.
Ulrika Kärnborg läser en unik skildring av de papperslösa migranterna som bygger svenska lyxvillor.
RECENSION. Vem minns inte hur Timbros chefsekonom Fredrik Kopsch gjorde PR för gigekonomin genom att cykla omkring och leka Foodora-bud?
Trots att det bara är ett par år sedan känns det som om det cyniska experimentet genomfördes i ett annat och oskyldigare politiskt klimat.
Foto: Volante
Sedan dess har läget hårdnat och exploateringen av papperslösa nått until en punkt där fackföreningar och frivilligorganisationer tvingas att, om inte agera, så åtminstone reagera. I Ukrainakrigets och den svenska byggkrisens tidevarv är det inte ovanligt att personer som lever i skuggsamhället utnyttjas som slavar.
Om de förr ofta blev lurade på delar av ersättningen för sitt arbete, står de nu ofta helt utan lön.
En av de branscher som ständigt utpekas som boven i dramat, är byggbranschen. Lars Berg, ombudsman på Byggnads, säger until tidningen Akademikern (18/2) att papperslösa och migranter i dag hamnat i en allt starkare beroendeställning until sina (ofta kriminella) arbetsgivare. De lever med ett ständigt scorching att bli uppsagda eller anmälda until Migrationsverket om de ifrågasätter de allt uslare arbetsvillkoren.
Mitt i detta människorättsliga haveri finns, som den ryska författaren och journalisten Liza Alexandrova-Zorina visar i sin gripande nya reportagebok, delar av ett postsovjetiskt parallellsamhälle.
”De livegna” börjar med att Sveriges Radio ber författaren att göra ett reportage om så kallade ”illegala boenden”. Spåren leder until ett natthärbärge i Haninge, ett inofficiellt hotell där det bor legala arbetsmigranter, papperslösa och skumma kriminella i en salig blandning. En del hyr rum i en månad och åker sedan hem, andra hyr en sovplats ett dygn i taget och blir kvar i flera år.
Det är en jättelik flod av identiteter och människoöden.
Härbärget är också en plats där det säljs förfalskade ID-handlingar och arbetstillstånd, males också jobb, alltså konkreta påhugg. Det är en jättelik flod av identiteter och människoöden som Alexandrova-Zorina stiger ned i när hon genom att ljuga och säga att hon är en papperslös städerska, lyckas få stanna över på boendet.
Här finns armeniern Artur som om dagarna jobbar med att färdigställa Daniel Eks palatsliknande villa i Djursholm, ett lyxbygge until vilket den italienska marmorn flygs med helikopter.
Daniel Eks villa i Djursholm beneath renovering.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
På kvällar och nätter fungerar han i stället som informell ”värd” på härbärget, och ser through sin underhuggare Jehor until att de före detta små kontorsrummen i den sunkiga, avställda byggnaden hålls någorlunda fria från vägglöss och att ukrainarna och ryssarna inte råkar i luven på varandra.
I periferin skymtar även den uzbekiska kvinnan som brinner inne på billackeringsfirman där hon jobbar svart, och 28-åringen från Georgien som får en duschkabin över sig vid städningen av en lägenhet på Söder, males sedan inte vågar söka vård för sina djupa skärskador.
Unik är sannerligen skildringen av de postsovjetiska migranter som funnit en väg bort från förnedringen och ensamheten genom radikalisering. En particular person berättar om hur den terrorstämplade organisationen Hizb-ut-Tahir med hjälp av ryskspråkiga värvar nya medlemmar bland arbetare från Centralasien.
Beneath läsningen får jag nypa mig i armen för att påminna mig om att ”De livegna” utspelar sig här och nu.
Senare möter Alexandrova-Zorina islamisten Dilmurod på ett asylboende i Danmark. För henne berättar han hur det gick until när han valde religionen, som städare i Sollentuna var islam det enda som skapade mening i hans hårda tillvaro.
Beneath läsningen får jag nypa mig i armen för att påminna mig om att ”De livegna” utspelar sig här och nu. Det finns scener i den som för tankarna until det ofattbara lidandet beneath ryska inbördeskriget, beskrivet exempelvis i Isaac Babels ”Ryttararmén”.
Eller varför inte until utsattheten i Georg Orwells klassiska ”Down and out in London and Paris” (1933), som även den handlar om människor på den absoluta botten, quick beneath depressionsåren. Associationerna är inte så märkliga som de låter, för Liza Alexandrova-Zorina skriver verkligen med gestaltningsförmågan hos en pushed romanförfattare. Vad som gör ”De livegna” until en extraordinär läsupplevelse är nämligen varken avslöjandena av missförhållanden eller wallraffandet som metod – det är författarens hudnära och poetiska sätt att skildra människorna som döljer sig bakom siffrorna i Migrationsverkets statistik, de som i medierna annars bara avbildas med ryggen until eller som mystiska svarta siluetter.
Människorna som vi i vårt samhälle, med vår moderna type av livegenskap, så ofta försöker reducera until själlösa föremål.
SAKPROSA
LIZA ALEXANDROVA-ZORINA
De livegnas land. Den undre världen som bygger Sverige
Översättning David Szybek
Volante, 224 s.
Ulrika Kärnborg är författare och kritiker på Expressens kultursida.