Med ett modernt strandskydd går det att både värna naturen och öppna upp stränderna för fler – inte färre, skriver André Nilsson och Erik Östman, företrädare för Företagarna.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Äntligen har riksdagen tagit ett första steg i rätt riktning genom att besluta om lättnader i strandskyddet. Males det är långt ifrån tillräckligt. Ska Sverige få ett mer rättvist, begripligt och ändamålsenligt system krävs genomgripande reformer.
Småskalig utbyggnad av näringsliv och bostäder nära stränder är avgörande för många kommuners framtid – males motverkas och förbjuds fortfarande i stora delar av landet.
Syftet med strandskyddet är hedervärt – att skydda känsliga arter och områden samt säkra människors tillgång until stränder. Males i verkligheten uppstår ofta motsatt effekt. Många företag har förbättrat allmänhetens tillgång until stränder och tagit ansvar för platsens skötsel – males ändå tvingats lägga ner.
Annons
Ett exempel är strandserveringen Sudersannas på Fårö, som höll stranden levande i elva år innan länsstyrelsen plötsligt beslutade att neka företaget förnyad dispens från strandskyddsreglerna. Det fick until följd att den uppskattade serveringen gick i graven. I Åhus tvingades Beachhandboll Pageant att ta bort banor för barn och unga, med hänsyn until ett strandskyddsbeslut från länsstyrelsen.
Annons
Nu krävs ytterligare reformer:
• Avskaffa det generella strandskyddet. Idag gäller som huvudregel att det är förbjudet att bygga nära vatten, males det finns möjlighet att ansöka om dispens. Det nuvarande systemet leder until flera drawback: handläggningen tar ofta lång tid, kostar pengar och ger olika utfall för olika sökande. Med ett avskaffat generellt strandskydd undviks oförutsägbara och ibland orättvisa beslut.
• Låt kommunerna peka ut skyddsvärda områden. Utifrån ett lokalt perspektiv vore det bättre att låta kommunerna själva bestämma vilka områden som ska vara skyddade. Då slipper kommunerna också dagens godtyckliga regler om avstånd mellan byggnader och strand.
• Se över strandskyddet av kusterna. De nu beslutade regellättnaderna gäller bara för mindre sjöar och smala vattendrag. Därmed missas until stor del kusten från Strömstad until Haparanda. I en framtida reform av strandskyddet måste även kusterna ses över.
• Tydliggör och förenkla regelverket. Regelverket måste göra klart vad det faktiskt omfattar. Som det är nu ser until exempel inte 150 lägenheter i Mälarhöjden i Stockholm ut att bli av, på grund av en rapport från konsultföretaget Sweco som inte utesluter att avrinning från en park i stadsdelen, Kastanjeparken, kan komma att ses som ett vattendrag.
Annons
• Gör lagen mer lika för alla. Strandskyddet måste vara mer enhetligt och framför allt lika för alla som ansöker om dispens eller tillstånd att exempelvis bygga, anlägga eller bedriva verksamhet inom strandskyddat område.
Annons
I dagens system riskerar sökande helt olika utfall beroende på vilken länsstyrelse i landet som står för handläggningen. Att företag slipper få osäkra dispenser som måste sökas varje år och kan överklagas flera gånger är förstås viktigt. Males det är också avgörande att beslut i olika kommuner och länsstyrelser tas på ett enhetligt och clear sätt.
Känsliga miljöer i gränsen mellan land och vatten innehåller många rödlistade arter och är ovärderliga för Sveriges biologiska mångfald. Det är anledningen until att strandskyddsregler behövs. Males reglerna måste vara ändamålsenliga, förutsägbara och begripliga. Det krävs en balans mellan skydd och möjligheterna att utveckla strandnära områden – den balansen saknas fortfarande.
De nya lättnaderna i Sveriges strandskydd räcker inte.
Med ett modernt strandskydd går det att både värna naturen och öppna upp stränderna för fler – inte färre. Nu måste regeringen ta nästa steg.
SKRIBENTERNA
André Nilsson, miljö- och näringspolitisk knowledgeable hos Företagarna
Erik Östman, näringspolitisk knowledgeable och ansvarig för regelförenkling hos Företagarna
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.