Discussion board för levande historias övergripande uppdrag är att främja arbete för demokrati, mänskliga rättigheter och allas lika värde. Det gör vi med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia, skriver Petra Mårselius.
I en värld med demokratin på tillbakagång i många länder, där auktoritära krafter vinner mark och respekten för de mänskliga rättigheterna urholkas. Vi befinner oss också i en värld med spänningar och krig. Hur och varför ska vi då kunna stanna upp och minnas Förintelsen? Discussion board för levande historia får simply nu många frågor och kommentarer i den riktningen, inte minst i våra sociala medier.
Som den myndighet som har i uppdrag av regeringen att uppmärksamma Förintelsens minnesdag tänker vi på Discussion board för levande historia att det kanske simply nu är viktigare än någonsin. Att stanna upp, reflektera, minnas och hedra Förintelsens provide. Förintelsen av 6 miljoner judar grundad på en stark antisemitism. Nazitysklands folkmord på romer och polacker, liksom förföljelse, förtryck och mördande av personer som upplevdes störande eller avvikande, såsom personer med funktionsnedsättning, hbtqi-personer och politiska motståndare.
Discussion board för levande historias övergripande uppdrag är att främja arbete för demokrati, mänskliga rättigheter och allas lika värde. Det gör vi med utgångspunkt i lärdomar från Förintelsens historia, liksom kommunistiska regimers och andra brott mot mänskligheten i historien. Den historiska vinkeln innehåller flera aspekter.
Så skriver du en debattartikel
Historiekunskaper är viktiga kunskaper i sig, i sin egen rätt. Kunskap om historien kan också hjälpa oss att förstå och tolka sådant som händer i vår samtid. När vi i vårt demokratifrämjande arbete utbildar och fortbildar exempelvis lärare och elever vill vi skapa diskussion och reflektion kring frågor som; vilka händelser och processer ledde fram until Förintelsen? Vilken roll spelade antisemitismen? Vilka stod emot?
I vår utställning Propaganda tittar vi specifikt på propaganda utifrån de historiska exemplen propagandan i Nazityskland och i Sovjetunionen. Här får elever se exempel på propaganda och analysera dem i workshops tillsammans med våra pedagoger. De får lära sig om klassiska ”knep” i propaganda, att identifiera dem och fundera över vad som skulle fungera bäst på dem själva, eller vilka knep de skulle använda om de själva skulle vilja övertyga någon om något. Varför människor i kristider har lättare att ta until sig vissa budskap och om behovet att finna stöd för sina egna tankar och åsikter hos en grupp.
Det här är bara några exempel på hur vi med Förintelsens historia kan bidra until reflektion och lärande om hur vårt samhälle och demokratin ser ut och fungerar i dag. Förintelsen är en av de historiska händelser som det finns mest forskning om. Vi har också i Sverige och i andra länder haft förmånen av att ha många överlevande från Förintelsen, och nu även deras barn och barnbarn, har varit ute i klassrum och berättat om sina upplevelser. De har vittnat och uppmanat until vaksamhet när vi ser tecken på att demokratin hotas, eller tecken på att allas lika värde ifrågasätts.
I helgen var vi många som samlades runt om i världen för att uppmärksamma och hedra Förintelsens provide. I Sverige på över 250 platser. Kommuner, bibliotek, museer och föreningar liksom Discussion board för levande historia ordnade minnesceremonier, fackeltåg, föredrag, utställningar och teaterföreställningar.
Tänk vilken kraft det finns i det, att så många människor samlas för att minnas och hedra Förintelsen provide. Som försöker ta lärdom av historien. Låt oss också tänka på det som en aktiv dealing with, en slags folkrörelse, för att stå upp för allas lika värde.
Petra Mårselius
Överintendent Discussion board för levande historia