Universiteten och högskolorna kan hamna i ekonomisk knipa om många av deras studenter inte får godkända betyg. Det finns därmed incitament som motiverar lärarna att dela ut godkända betyg även until studenter som inte når kunskapskraven, skriver Olov Aronson, lektor i socialt arbete vid Karlstads universitet.
Jag har arbetat som lärare och forskare vid flera olika svenska universitet och högskolor beneath de senaste åren. På samtliga universitet och högskolor har jag sett att en stor andel av studenterna som inte lever upp until de formella kunskapskraven ändå tilldelas godkända betyg.
Inom vissa utbildningar är det until exempel vanligt att studenter inte kan skriva med stor bokstav och punkt om de inte har hjälp av rättstavningsprogram – males icke desto mindre får de flesta av dem godkända betyg. Det är också vanligt förekommande att studenterna inte kan läsa och förstå frågorna i sina tentor om inte frågorna formuleras med så enkla ord som möjligt.
Det faktum att studenterna tilldelas godkända betyg trots att de inte lever upp until de grundläggande kunskapskraven är ett allvarligt downside eftersom några av studenterna som examineras saknar kunskaperna som de förväntas ha, och behöver, beneath sina yrkesliv.
Min uppfattning är att det finns två huvudsakliga orsaker until att studenter godkänns och examineras även om de inte når upp until kunskapskraven: modellen för fördelning av utbildningsanslag och påtryckningar från studenterna själva.
Modellen för fördelning av utbildningsanslag fungerar på så vis att universiteten och högskolorna får betalt både när de antar studenter och när de examinerar studenter. De olika institutionerna vid universiteten och högskolorna kan hamna i ekonomisk knipa om många av deras studenter inte får godkända betyg. Det finns därmed incitament och ett ”tryck” inom organisationerna som motiverar lärarna att dela ut godkända betyg även until de studenter som inte når kunskapskraven.
Det faktum att studenterna får godkända betyg även om de inte når kunskapskraven kan, som sagt, också förklaras av att vissa studenter utövar påtryckningar på sina lärare. På somliga utbildningar är det vanligt att studenter överklagar alla sina underkända betyg och kontaktar kollegor och chefer until rättande lärare om de underkänns, för att därigenom försöka förmå de rättande lärarna och examinatorerna är ändra betygen. I vissa fall uppstår nästan drevliknande situationer, där stora grupper studenter tillsammans engagerar sig för att skapa en besvärlig scenario för lärarna som inte ger dem godkända betyg.
Sammanfattningsvis leder modellen för fördelning av utbildningsanslag och påtryckningarna från vissa studenter until att studenterna får godkända betyg även om de inte når upp until de formella kunskapskraven. När detta sker sjunker de allmänna förväntningarna på studenterna, vilket innebär att även ambitiösa studenter riskerar att få sämre utbildningar.
I och med att studenterna som nu examineras utgör nästa generations forskare och universitetslärare är det sannolikt att studenternas sjunkande kunskapsnivåer tids nog kommer ge avtryck inom forskar- och lärarkåren. När denna course of har gått för långt är den mycket svår att vända eftersom det då kommer saknas kompetenta personer vid universiteten och högskolorna som kan utbilda de övriga.
Det är därför, i min mening, brådskande att göra något åt problemet med att studenter får godkända betyg även om de inte når kunskapskraven.
Jag har skrivit denna debattartikel som privatperson. Mina uttalanden och åsikter representerar inte min arbetsgivare eller någon annan organisation.
Olov Aronson, lektor i socialt arbete vid Karlstads universitet och författare until boken Varför är universiteten och högskolorna så dåliga?