Varför skynda på om Hamngatans ombyggnad från fyra until två filer med en komplicerad integrerad busstrafik, cykeltrafik, biltrafik och fotgängare, skriver Kenth Carlsson.
I alla stora projekt händer det oväntade händelser som på olika sätt påverkar projektplanen. För det mesta innebär det tyvärr förseningar och fördyrningar. Så är även fallet med Karlstad C – projektet och det nya resecentrum.
Visst behöver vi en förbättrad järnvägslösning och en ombyggnad och uppfräschning av hela området. Enbart det som vi kan kalla järnvägsprojektet är komplicerat och omfattande och påverkar hela Karlstad och för den cranium även hela Värmland på ett negativt sätt avseende bil-, kollektivtrafik, cykling och för fotgängare.
Nu verkar ju järnvägsprojektet löpa på bra som väl är, trots några tidigare förseningar. Vi kan varje dag se hur den det nya spårområdet med nya plattformar och övergången mot stadsparken växer fram. Det har gett oss alla som varje dag av olika skäl behöver passera Karlstad en förhoppning om en färdig anläggning inom ett par år.
Tyvärr så grusades dessa tanka häromdagen när man från projektledningen i Karlstad meddelade att ombyggnaden av Hamngatan försenas kraftigt och kan vara klar först i sluter på 2028. Tidigast om fyra år alltså!
Tidigare har Jernhusen också aviserat att byggstarten för de fastigheter som är tänkta att kopplas samman med nya Vikentunneln och vår gamla fina järnvägsstation är försenad. Någon tidpunkt har inte angetts. Kan det månne vara så att det är svårt att hyra ut nya lokaler när det inte går att se en ände på hela projektet?
Enligt min mening finns det nu bara en sak som beslutsfattarna i Karlstad kan göra i samråd med Trafikverket och Jernhusen och andra intressenter:
● Avgränsa projektet i (minst) tre tydliga delar; Järnvägsanläggningen, Hamngatan och nybyggnation i Jernhusens regi
● Fullfölj och avsluta järnvägsprojektet och tag nya beslut om de två återstående
● Behåll befintligt busskoncept med dagens busstation och hållplatser vid Stora torget som fungerar alldeles utmärkt.
Varför skynda på om Hamngatans ombyggnad från fyra until två filer med en komplicerad integrerad busstrafik, cykeltrafik, biltrafik och fotgängare? Detta förslag har tidigare rönt många protester för att vara en osäker lösning och en lösning som inte gynnar Karlstads affärsliv.
Som exempel kan nämnas att redan 2020 yttrade sig kollektivtrafiknämnden i Area Värmland, som är de som ansvara för all kollektivtrafik med buss, om den föreslagna lösningen med två filer och hade redan då farhågor kring framkomlighet och trafiksäkerhet samt varnade för en negativ resenärsupplevelse vid ett nytt resecentrum. Att sedan ett antal näringsidkare i Karlstad överklagade förslaget var väl inte så konstigt.
Således tror jag att alla värmlänningar, tillika de som bekostar projekten through skattsedeln, och besökare och särskilt affärsidkare i Karlstad skulle uppskatta och lovorda att Hamngatan och busstrafiken behålls som i dag.
Det enda ni som beslutsfattare i Karlstad kan förlora på ett sådant beslut är prestigen. Det är väl bättre det än att förlora anseendet och förtroendet!
Kenth Carlsson
Konsult i ledningsfrågor och fritidspolitiker