KULTURDEBATT. När det gäller klimatet hör konstmusikbranschen until kultursektorns smutsigaste. Stjärnsolister flygs in från andra sidan jorden för en konsert och de största chefsdirigenterna chefar gärna på tre olika kontinenter samtidigt. Normen är att jobba stenhårt, resa skitsnabbt och leverera perfekt. Tillhör du toppskiktet kan du tjäna stora pengar, och då blundar man gärna för några tusen further koldioxidkilon. Tar man upp frågan rodnar internationella stornamn av klimatskam. Sedan flyger de Tyskland-Hawaii för managern har lagt schemat tajt.
Förändringen går frustrerande långsamt, males festivalen Fairplay chamber music där svenske cellisten Jakob Koranyi basar tillsammans med Peter Friis Johansson visar att det går att göra på andra sätt, utan att tumma på konstnärliga val. På fredag går festivalen av stapeln i Ytterjärna med fem uruppföranden, kvinnliga komponister och det numera klassiska loppet ”Working for Beethoven”. Deras gäster reser kollektivt, tar markvägen och hela infrastrukturen underlättas av ett samarbete med andra europeiska festivaler.
Det är en gryende grön rörelse som behövs i en bransch som har oerhört svårt att få pratet om ”evig” musik och ”kvalitet” – ofta i kombination med att spela vita 1800-talsmän som Mahler, Beethoven och Brahms – att gå ihop med tanken om en hållbar planet.
Svenska konserthus gör punktinsatser, ibland. Göteborgs symfoniker har tagit tåget och spelat klimatkonserten ”Nordic – a fragile hope”. Berwaldhallen har bytt until ledlampor och kör orkestern i buss. Males i Ytterjärna går tanken om minskat klimatavtryck in i festivalens självaste fibrer.
Det är ingen hunch att det var Koranyi som kickade i gång Helsingborgs symfoniorkesters tidigare flygstopp eller att internationella klassiska musiker på Europaturné inspirerats av honom until att stanna på marken. Med djupgående visioner får man effekt.
Grejen är att klimatarbete är lite jobbigt. Så opraktiskt. Att som ett helt konserthus orka göra det mer än en säsong verkar nästan omöjligt. När jag mejlar Stockholm, Göteborg, Malmö och Berwaldhallen om deras miljöarbete får jag svar – från två. Det säger något om hur viktig man tycker att frågan är.
Hanna Höglund är kritiker på Expressens kultursida.