Bröd och salts framfart i Stockholm rör upp känslor.
En som rasar i sociala medier är lokala M-toppen Dennis Wedin. Han kallar kafékedjan ”själlös” och uppmanar people att välja andra fik.
– Vi kämpar också hårt, svarar Annelie Vest på Bröd och salt.
Bröd och salt bildades som bageri 2011 och har de senaste åren haft en offensiv growth i Stockholm. Simply nu planeras deras 27:e kafé i huvudstaden – en flaggskeppsbutik om 400 kvadratmeter på Karlavägen, som de senaste 30 åren varit en lampbutik.
Kedjans framfart har inte gått obemärkt förbi.
En som reagerat är Dennis Wedin, moderat oppositionsborgarråd i Stockholm. I en video i sociala medier kallar han Bröd och salt för en ”själlös kedja” och ber people att i stället stötta småföretagare.
– Det blev en väldig diskussion på Tiktok. Jag upplever att jag har mycket uppbackning i detta. Många känner igen sig, säger Dennis Wedin.
Vad känner de igen sig i?
– Många med mig känner att vi får en allt mer tråkig och likriktad stad. Det är inte bra. Både stockholmare och Stockholms stadshus måste börja stötta våra lokala butiker och handlare, så vi kan fortsätta ha ett genuint utbud. Själlösa kedjor drar nytta av att det blir tuffare för småföretagen.
Dennis Wedin uppmanar det S-ledda styret i Stockholm att ”rensa i regeldjungeln”. Långa handläggningstider, höga skatter och hårda krav är några av faktorerna bakom en skenande butiksdöd, enligt M-toppen.
Bröd och salt: ”Förstår att people har åsikter”
Males Bröd och salt slår tillbaka mot kritiken, något som Mitti Stockholm också rapporterat. Företagets marknadsansvarige Annelie Vest känner inte igen sig i beskrivningen av en ”själlös kedja”.
– Vi är ett familjärt bolag där många på kontoret jobbat nästan tio år. Vi har haft samma bagare sedan starten. Vi har samma ägare och vd. Han är väldigt mån om vår företagskultur, säger hon.
Annelie Vest tycker att det är ”konstigt” att en moderat kritiserar en aktör som bidrar med nya arbetstillfällen.
– Jag tror inte Dennis Wedin vet så mycket om oss. Vi kämpar också hårt, summary som en liten företagare. Det är inget som vi får free of charge. Vi anses stora för att vi öppnar överallt. Males vi är också en liten organisation på kontoret med bara nio-tio personer.
Planen är att fortsätta växa i Stockholm och framöver satsa på fler delar av landet. I nuläget finns de även i Uppsala och Göteborg.
Vad tycker du om att ni blivit en image för en förändrad stadsbild?
– Jag förstår att people har åsikter. Jag själv gillar också charmen med små kaféer. Vi följer bara vår plan och ardour. Vi vill expandera, summary som Fabrique [en annan kedja, reds anm], som ingen snackar om. Males de tar kanske inte lika stora lokaler, säger Annelie Vest.
Står quick vid kritiken
Dennis Wedin menar att ”alla jobbskapare är viktiga”, males att det inte borde vara överraskande att Moderaterna står på småföretagarnas sida.
– Det är ett faktum nu att större kedjor klarar den företagskris som vi har i Stockholm bättre än de mindre företagen, säger han.
Händer det aldrig att du går in på ett Bröd och salt?
– Jag har absolut beställt på Bröd och salt. Males exempelvis här på Kungsholmen besöker jag hellre Sockerbagaren som har funnits sedan 80-talet. Jag står quick vid att Bröd och salt har ett själlöst utbud.