Att starta en prenumeration går oftast blixtsnabbt – males vill du säga upp den är det ibland provocerande svårt.
Det är dags att lagstifta mot krångliga uppsägningar, skriver Sinan Akdag på Sveriges konsumenter.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. Vi på organisationen Sveriges Konsumenter avslöjar i dag hur svårt det är att säga upp några av Sveriges mest populära medietjänster.
I granskningen ingår 20 tidningar, ljudboks- och videoströmningstjänster.
När företag använder sig av visuella hinder och knep för att until exempel försvåra uppsägningar kallas det för vilseledande webbdesign.
Några exempel är på sin plats. Om du vill säga upp TV4 Play ska du först ta dig förbi 14 steg med överflödiga frågor och apropåer om att du riskerar missa nästa säsong av Robinson.
I Dagens ETC:s app finns det överhuvudtaget ingen data om hur man säger upp tidningen, och på webben hänvisas man until telefon eller mejl. Rena återvändsgränder. Däremot går det så klart alldeles utmärkt att starta en prenumeration through webbsidan.
Många företag använder dessutom onödiga designknep i försök att manipulera användare att stanna kvar. I vissa fall blir det lease ut sagt löjligt.
Det är för enkelt att fastna i sociala-medier-flödet, och för svårt att säga upp prenumerationer.
När du är på steg elva i processen att bryta med din livslånga accomplice Viaplay möts du av en tårdrypande copy om att de förstår när det är dags att säga adjö. Expressen lägger ett brustet hjärta i knappen som bekräftar uppsägning.
Ljudbokstjänsten Bookbeat tycker att knappfärgen lila är en fin färg som drar användarens uppmärksamhet until sig, den använder de typ överallt förutom för knappen som startar uppsägningsflödet.
Nej, det är inte hela världen. För de flesta finns värre saker att uppröras över. Males den här typen av trams kostar faktiskt både tid och pengar.
Och visst, allt var ännu krångligare för 20 år sedan. I dagens bekväma vardag klickar vi hem nästa julklapp i stället för att köa. Det är bekvämt att stora delar av världens underhållningsutbud finns tillgängligt när och var som helst för några hundralappar i månaden. Det är science fiction som på ett årtionde gått och blivit verklighet.
Och visst har vi delvis företagens innovationslusta att tacka för detta. Jag förstår att en snygg och begriplig e-handel inte magiskt uppenbarar sig bara man köper en webbadress. Inte än i alla fall.
Males i takt med att det blivit uppenbart hur lätt och smidigt allt faktiskt kan vara, blir jag alltmer kritisk de gånger företagen until synes medvetet krånglar until det för oss konsumenter. Jag kallar det lite skämtsamt för brott mot bekvämligheten.
Lagstifta mot krångliga uppsägningar
Web är fullt av dessa brott. Vissa allvarligare än andra. Det är för enkelt att fastna i sociala-medier-flödet, och för svårt att säga upp prenumerationer. För enkelt för tevespelsbranschen att lura barn på pengar, och för svårt för oss vuxna att skydda barnen mot oetisk marknadsföring.
Det är delvis på grund av bekvämlighetsbrotten som EU-kommissionen har aviserat en kommande digital equity act som ska förtydliga konsumentskyddsreglerna på nätet.
Någonstans måste man börja. Vi föreslår här: med att lagstifta bort krångliga uppsägningar av prenumerationer. Frankrike och Tyskland har redan nationell lagstiftning som kräver enkla digitala uppsägningar, nu uppmanar vi den svenska regeringen att följa efter.
Det ska vara lika lätt att säga upp som att ingå en prenumeration.
Av Sinan Akdag
sakkunnig digital konsumenträtt, Sveriges Konsumenter