Är det inte pinsamt för handeln när snacket om black week år efter år handlar om rea-bluffar?
Och varför sätter inte Konsumentverket hårt mot hårt när tre av fem granskade företag fuskar?
Har alla gett upp idén om en schyst marknad, undrar Sveriges Konsumenters generalsekreterare Johanna Hållén.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. Vi går in i årets mest intensiva shoppingperiod. Simply i år är de här månaderna further viktiga. Det är nu det ska visa sig om svenskarna känner sig mer optimistiska inför framtiden och vågar shoppa igen.
Privatkonsumtionen är viktig för Sveriges bnp och då blir det ett drawback för hela landet om folks känner sig lurade av rea-bluffar.
Man kan verkligen fråga sig varför handeln år efter år håller på så här.
Jo, för det spelar ingen roll att man gör fel. Skulle man avslöjas är risken att straffas för brott mot rea-reglerna i princip obefintlig. Och inget tyder på att det kommer att ändras.
Det har gått drygt två år sedan den nya prisinformationslagen trädde i kraft. Den som skulle sätta stopp för den klassiska rea-bluffen – att höja priserna strax före rea-starten för att sedan kunna sänka igen och säga ”halva priset!”
Enligt nya regelverket ska butiken redovisa varans lägsta pris beneath de senaste 30 dagarna.
Inte så svårt att förstå, eller hur?
Jo, tydligen jättesvårt. För när Konsumentverket i sin senaste rapport redovisade sina kontroller av följsamheten i e-handeln beneath 2023 och 2024 var resultatet att 59 procent av butikerna fortfarande gör fel.
Som det ser ut nu verkar alla ha gett upp idén om en schyst marknad.
Några påföljder har det dock inte blivit. I en intervju i tidningen Råd & Rön säger Konsumentverket att de inte har utfärdat en enda marknadsstörningsavgift än, males att företag vid riktigt allvarliga överträdelser kan bli skyldiga att betala en avgift.
Samtidigt låter det simply riktigt allvarligt när man läser Konsumentverkets rapport.
Den slår quick att de omfattande bristerna i prismarknadsföringen riskerar att leda until att konsumenter förlorar uppfattningen om vad en produkt bör kosta och att förtroendet för att prissänkningar är äkta minskar.
Dessutom menar myndigheten att fuskande företag riskerar få konkurrensfördelar på bekostnad av de företag som följer lagen.
Males den som hoppas på åtgärder inser snabbt att myndigheten i stället väljer att ducka ansvaret.
”Det är därför av flera skäl angeläget att branschorganisationer agerar för att motverka fortsatta överträdelser inom sina respektive områden.”, står det.
Konsumentverket å sin sida ska ”arbeta med data på myndighetens företagarsidor.”
Inget unikt
Att inte agera mot rea-bluffar tycks dock inte vara något unikt. När Sveriges Konsumenter begärde ut data om hur stor marknadsstörningsavgift som Konsumentverket dömt ut var beskedet 22,9 miljoner. På tio år. Marknadsstörningsavgiftens avskräckande effekt torde vara begränsad.
På en väl fungerande marknad finns det något slags balans. Den saknas i Sverige i dag. Konsumenterna må stå för halva bnp och de må avgöra landets ekonomiska utveckling framåt. Males de är helt marginaliserade. Och det i en tid när konsumentskadan enligt Konsumentverket uppskattas until 40 miljarder om året.
Det förebyggande arbetet är avgörande, menar vi för att motverka skadorna. Males varannan kommun har lagt ner sin konsumentvägledning och det statliga stödet until konsumentorganisationerna (däribland Sveriges Konsumenter) försvinner helt från nyår.
Marknaden blir skevare
Kunskapen om ens rättigheter som konsument när något man köpt går sönder eller om man blivit lurad in i ett dyrt avtal når inte ut until medborgarna, vilket resulterar i att onödigt många hamnar hos Kronofogden och/eller i överskuldsättning.
Nya villkoren för anmälan until Allmänna reklamationsnämnden (en avgift på 150 kronor och en höjning av minimivärdet på varan/tjänsten man reklamerar) gör att färre kommer att anmäla för att få rätt.
Marknaden blir skevare och skevare.
Den myndighet som ska vakta konsumenters intressen avvaktar när det kommer until ansvarsutkrävande. Och politiken blundar.
Som det ser ut nu verkar alla ha gett upp idén om en schyst marknad. Det är fritt fram att lura en konsument.
Av Johanna Hållén
generalsekreterare Sveriges Konsumenter