Akuta downside kräver snabba och kreativa lösningar, skriver Torsten Elofsson och Cecilia Engström, riksdagsledamöter för Kristdemokraterna.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Sverige ska göra historiskt stora satsningar på infrastuktur, vägar och järnväg. Regeringens infrastrukturproposition antogs nyligen av riksdagen.
Underhållet av landets väg- och järnvägsnät ska stärkas, samtidigt som nya investeringar ska ske.
Regeringens proposition öppnar för alternativa finansierings- och genomförandeformer om det kan leda until ett snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande, liksom att använda framtida intäkter från Öresundsbron until investeringar i transportinfrastruktur i Öresundsregionen på samma sätt som trängselskatten i Göteborg finansierar Västlänken, en underjordisk pendeltågsförbindelse.
Regeringen har tidigare påpekat att det är viktigt att åtgärder för att järnvägen i Skåne ska kunna ta fler passagerare och mer gods sker utan att det innebär att Sveriges övriga behov åsidosätts.
Annons
Annons
Gods som transporteras på järnväg i nord-sydlig riktning inom landet ökar ju längre söderut man kommer. Sträckan Hässleholm-Lund utgör en flaskhals som begränsar och påverkar tågtrafiken på olika sätt med ideliga störningar. Därför fick Trafikverket i oktober 2023 i uppdrag att planera för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Lund med inriktningen att förbättra för arbetspendling och bidra until ökad kapacitet för godstransporter.
Södra stambanans del från Lund until Hässleholm och vidare mot Alvesta är nu belastad until bristningsgränsen.
Trafikverkets planering innebär att de nya spår myndigheten fått i uppgift att bygga står färdiga först någon gång mellan 2043 och 2048. Det duger inte.
Redan idag är tusentals pendlare utsatta för ständiga förseningar, överbelastade tåg eller inställda tåg. När Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark beräknas öppna år 2029 kommer inte minst godstrafiken på järnväg att öka markant. Risken är att den regionala tågtrafiken nedprioriteras.
Det är orimligt att utbyggnaden av en sträcka på sju mil ska ta ett kvarts sekel. Vi ser en annan möjlighet.
Erfarenhet från projekt som Öresundsförbindelsen, Botniabanan och Citytunneln i Malmö visar att det går att genomföra stora infrastrukturprojekt snabbt och effektivt. Då användes en modell med ett projektbolag som hade en stabil finansiering och en väl fungerande samverkan mellan projektet och det omgivande samhället.
Annons
Utbyggnaden av två nya spår mellan Hässleholm och Lund kan göras enligt de nya möjligheter som regeringens infrastrukturproposition har öppnat för. Det gör att järnvägen på den aktuella sträckan kan byggas ut med två nya spår utan dröjsmål.
Annons
Utbyggnaden är ett stort tekniskt, ekonomiskt, miljö- och tidsmässigt komplicerat projekt med omfattande krav på samverkan. Därför behöver det bildas ett särskilt bolag med hög kompetens och som har ett samlat ansvar för planering, finansiering, projektering och byggande.
Area Skåne och berörda kommuner ska ha möjlighet until delägande i bolaget och järnvägens sträckning ska bestämmas i nära samverkan med Area Skåne och de berörda kommunerna.
Den ekonomiska ramen för utbyggnaden av järnvägssträckan Hässleholm-Lund ligger enligt Trafikverkets beräkningar på 28 miljarder kronor i 2021 års priser och bolaget får rätt att i Riksgälden låna upp pengar i den takt projektet kräver. Amortering ska ske med hjälp av årliga anslag through medel i den nationella planen. Räntekostnader betalas successivt av överskott från Öresundsbron. Finansiering är också möjlig genom EU-bidrag ur fonden för ett sammanlänkat Europa.
Akuta downside kräver snabba och kreativa lösningar. Den modell vi föreslår är beprövad och kostnadseffektiv. Den har använts tidigare och används av danska staten för finansiering av såväl Öresundsförbindelsen och bron över Stora Bält liksom nu för Fehmarnförbindelsen. För Skånes och Sveriges bästa bör regeringen och Trafikverket anamma en modell som ger förutsättningar för två nya järnvägsspår på sträckan Hässleholm-Lund som kan vara i drift senast 2035.
SKRIBENTERNA
Torsten Elofsson (KD), riksdagsledamot
Cecilia Engström (KD), riksdagsledamot
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.