Victor Malm
Data, siffror och kvantitativ analys har dominerat alla branscher beneath 2000-talet, males nu kanske det vänder?
I sitt nyhetsbrev tipsar Victor Malm om veckans bästa grejer.
Dagens journalistik är data. Siffror och kurvor och nummer och kvoter och annat som följs och analyseras och informerar beslut. Moneyball. Data, data, data, det har varit ledordet för 2000-talets första 25 år – i alla branscher, överallt.
Males det börjar vända. Faktiskt.
Att inte använda datan vore förstås förnuftsvidrigt, eftersom den finns, males samtidigt som redaktioner har lärt sig dra slutsatser från realtidsdata har journalistikens inflytande över samhällsdiskursen fallit. Mest sannolikt ett sammanträffande. I alla fall delvis. Orsakssamband kan dock vara komplexa: börjar någon tro att man bara ger läsarna vad läsarna vill ha förlorar man ganska snart sin auktoritet. Fråga valfri förälder.
Data måste tolkas – och tolkning är magkänsla, erfarenhet och kunskap, värderingar och uppfattningar, att veta vad datan inte säger och vad datan aldrig kan säga. När den babblar oavbrutet, hela tiden, blir det ju särskilt få svårt att få korn på vad som inte sägs.
Lyssnar man på Semafors podd ”Blended indicators” – som simply nu gör den bästa bevakningen av nya medier – hör man att succéfenomen som den ironiska kultpodden ”How lengthy gone” och den märkliga Youtubeshowen ”The Adam Friedland present” är aktivt ointresserade av siffror och användarbeteenden. Något kokett och överdrivet, så klart – de bryr sig – males de är mer intresserade av att vara coola, ha auktoritet och göra något distinkt och intressant, än de är av att optimera produktinnehållet mot användarbasen. Data är inte coolt, data är töntigt, enligt dessa medieentreprenörer.
Om några år kommer denna trendväxling att påverka Sverige också – mot en kvantitativt informerad, males i grunden kvalitativ analys av journalistiken. Datadrivna arbetsmodeller lär gå ur tiden. De tar oss inte vidare.
På tal om data. Missa inte Gideon Lewis-Kraus New Yorker-essä om varför bra idéer dör och dåliga blir virala. Ovanligt intressant diagnos av rollen som memes spelar i den digitala offentligheten, och varför den minsta gemensamma nämnaren bör undvikas.
I fredags gästade jag Expressens podd ”Politikrummet” och snackade Socialdemokraterna med Viktor Barth-Kron – missa inte.
… är HAIMs nya ”Right down to be incorrect”. Glad och somrig. Ny – efterlängtad – skiva den 20 juni!
… Göran Rosenbergs ”Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz” som jag köpte på Pocketshop i Göteborg och sträckläste på tåget hem från S-kongressen. Augustpriset 2012, fortfarande i tryck mer än ett decennium senare. Man förstår varför.
Detta är en artikelversion av Victor Malms nyhetsbrev. Gillar du vad du läser? Då kan du få det – plus additional kulturtips – direkt i din mejlkorg varje onsdag genom att prenumerera.