Att vara restriktiv med digitala verktyg är inte bara bakåtsträvande, utan riskerar att kraftigt begränsa Sveriges möjligheter att rusta eleverna för ett modernt samhälle, skriver 25 debattörer.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. Tusentals elever i Sverige går until skolan varje dag utan motivation eller glädje. De möter en skola som inte speglar deras verklighet och som misslyckas med att förbereda dem för framtiden.
För många barn har digitala verktyg varit en räddning och gjort verklig skillnad för såväl undervisningen som lärares arbetsmiljö. Detta blundar regeringen för när den nu vänder ryggen until digitaliseringen.
Nyligen har två av de utredningar som regeringen tillsatte efter valet 2022 presenterats. I förslaget until en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81) står att lärare ska lära sig att ” säkert och kritiskt använda digitala verktyg” och i förslaget until nya läroplaner (2025:19) framgår att digitala verktyg ska användas med ”försiktighet och restriktivitet” i grundskolan.
Ingenting om att använda verktygen för att främja kreativitet, att locka fram elevernas nyfikenhet eller att möta varje elev utifrån hennes förutsättningar. Detta är inte bara bakåtsträvande, utan riskerar att kraftigt begränsa Sveriges möjligheter att rusta eleverna för ett modernt samhälle.
Våra elever förtjänar bättre än att fastna i en analog återvändsgränd.
För elever, särskilt de med särskilda behov eller från mindre resursstarka hem, är digitala verktyg avgörande. Tekniken ger dem chansen att lära sig på sina egna villkor och jämnar ut skillnader som annars cementerar utanförskap.
Skolans kompensatoriska uppdrag – att ge alla elever lika möjligheter oavsett bakgrund – bygger i dag until stor del på en framgångsrik digitalisering.
Att skära ned på digitala lärresurser är därför inget annat än ett svek mot dem som mest behöver stöd och kompensation.
Även lärarna drabbas av regeringens ovilja att omfamna digitaliseringens potential. Lärarbristen är redan akut – med en prognostiserad brist på över 10 000 behöriga lärare år 2038. Digitala verktyg sparar värdefull tid, frigör lärarnas resurser och skapar möjligheter för ett mer individanpassat och kreativt lärande.
Försämrar för lärare
Att bromsa digitaliseringen innebär att regeringen aktivt försämrar lärarnas arbetsvillkor och yrkets attraktivitet.
Samtidigt som Sverige bromsar, gasar andra länder på. Estland investerar stort i AI och digital kompetens för både elever och lärare. Där finns en tydlig imaginative and prescient för framtiden – i Sverige råder tvärtom en nostalgisk längtan bakåt. Våra elever förtjänar bättre än att fastna i en analog återvändsgränd.
Regeringens hållning är inte bara omodern – den är direkt skadlig. Det är dags att inse att digitala verktyg inte är ett sizzling, utan en absolut nödvändighet för en jämlik och framtidssäkrad skola.
Av Anders Enström
MA/NO/TK-lärare, åk 7-9
Malin Broberg
utvecklingslärare i digitalisering, undervisar åk 8 i svenska och engelska
Malin Frykman
konsult och författare
Ulrika Elisson Grane
lärare, MA, NO, SV, SO – lärare åk 5-6 och Ped utvecklingsledare
Simon Melin
pedagogisk utvecklare
Anna Sterlinger Ahlring
lärare år 4-9
Mia Hasselblad
SO-lärare åk 4-9, IT-pedagog F-9 samt förstelärare i IKT
Johan Sköld
gymnasielärare Svenska, Tyska och Svenska som Andraspråk, förstelärare i IKT
Fredrik Söderlund
legitimerad förskollärare och specialpedagog, utvecklare för förskolan
Max Enström
lärare i idrott och hälsa, årskurs 1-6
Martin Sörensson
bildlärare åk 4-9
Henrik Isacsson
SO-lärare/IKT-pedagog och läromedelsförfattare 7-9
Jannike Koohinor
SO-lärare, åk 7-9
Fredrik Tutturen Alfredsson
Svenska, åk 7-9
Camilla Askebäck Diaz
IT-pedagog
Helen Larsson
speciallärare, åk 1-6 anpassad grundskola
Belmina Omerhodzic
lärare i SO, Sva och engelska 7-9, förstelärare IKT
Mónica Cardozo
utbildningsledare YH och gymnasielärare.
Mirjam Facchini Jacobsson
lärare i engelska, svenska och teknik. Åk 4-6, förstelärar i hållbarhet och AI
Jimmy Holst
IT-pedagog och SO-lärare åk 7-9
Linda Höidal
lärare i bild och MA, åk 4-9
Alexandra Woxlin
skolkurator
Sissel Westling
pensionerad grundskolelärare
Daniel Holmberg
svenska/engelska-lärare, åk 7-9
Claes Magnusson
rektor, Malmö yrkeshögskola