Förtroendet för livsmedelskedjor började falla redan i förra årets upplaga av Medieakademins förtroendebarometer. Och det blir inte bättre i årets mätning.
Mest faller förtroendet för Ica.
– Jag tror att det beror på att Ica är marknadsledande. Det är de som får ta smällen för höga priser och den kritik som har varit, säger Henrik Ekengren Oscarsson, ledamot i Medieakademin och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
”Associerad med girighet”
I årets mätning minskade förtroendet för Ica med elva procentenheter, det är ett lika stort fall som i fjol. Nu är det bara 38 procent som uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för livsmedelskedjan. För två år sedan var det 60 procent.
– Det finns ett pr-problem. Man har blivit associerad med girighet, att man tar ut för mycket vinster.
Trots det stora raset är förtroendet för Ica ändå lite större än för konkurrenten Coop, som får ett förtroende på 37 procent. Årets nedgång för Coop var två procentenheter.
Systembolaget och Ikea behåller sin första- respektive andra plats som de företag som har högst förtroende bland svenskarna.
Sjunker kraftigt
Förtroendet för SJ och Trafikverket sjunker också rejält i Medieakademins mätning. De backar tio respektive nio procentenheter jämfört med fjolåret.
Henrik Ekengren Oscarsson säger att när infrastrukturen inte fungerar så bra som människor förväntar sig så syns det i förtroendet.
– Det beror väldigt mycket på försenade och inställda tåg. I Trafikverkets fall har det varit flera uppmärksammade händelser, inte bara skredet på E6 utan until exempel även insnöade människor på E22 i Skåne.
Två institutioner som ökar i årets mätning är polisen och Svenska kyrkan. Förtroendet för dem ökar med fem respektive tre procentenheter.