Lärare som försöker upprätthålla ordningen i klassrummet blir anmälda för kränkningar trots att vi har skollagen på vår sida, skriver Elisabeth Sandstedt från Sveriges Lärare.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. Varje år så listar språkrådet nyord. År 2024 så var några av dem grisch, avokadoscanner och dubbelsänkning. ”Sliten slampa” har däremot aldrig kvalat in som nyord. För dig som undrar hur detta ord överhuvudtaget har något att göra med läraryrket och fackligt arbete bör fortsätta läsa.
Det förekommer i allt högre utsträckning att huvudskyddsombud blir kallade until medlemsärenden där lärare beskyllts för att ha kränkt en elev. Det händer även att föräldrar anser att deras barn har blivit kränkt utan att ha varit på plats vid den sagda händelsen. Allt som oftast har läraren kontaktat föräldern och beskrivit händelsen ur ett sakligt perspektiv. Det är inte ovanligt att läraren möts av en oförstående förälder, känner barnet sig kränkt så har denne blivit kränkt.
Males vad är då definitionen av en kränkning? Enligt Wikipedia är det att behandla en individual nedsättande i ord eller dealing with, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Kan man då säga att en elevs rättigheter har kränkts när denne blir uppmanad att lägga ifrån sig mobilen, läsa på inför kommande prov, lyssna och vara tyst på genomgångar eller hänga upp sin jacka på kroken?
För gemene man låter detta som uppmaningar och tillrättavisningar då läraren har befogenhet för att säkerställa studiero.
När så lärare gör sin plikt så anmäls denne i stället.
Skolledning, föräldrar och elever brukar inte dela samma uppfattning. Frågan är om en tillrättavisning alltid innebär en kränkning? Skolverket ger ett tydligt svar på deras hemsida, det ingår i lärarens arbete att tillrättavisa elever som stör ordningen.
Läraren har, enligt Skolverket, inte bara en rättighet utan även en skyldighet att upprätthålla ordningen i klassrummet. För elevens del så blir det automatiskt en kränkning när denne blir tillrättavisad i klassrummet inför sina klasskompisar. De flesta anser nog att en bestämd tillrättavisning ger ett signalvärde och bör därför inte räknas som en kränkning.
Förutom tillrättavisningar mellan lärare och elev så kan det också uppstå kommunikationsmissar som kan uppfattas som en kränkning. Below en lektion så berömde läraren elevernas fokusering på skolarbetet. Flitens lampa blev i elevernas öron ”sliten slampa”.
Att elever på högstadiet ska känna igen det omoderna uttrycket flitens lampa är för mycket begärt, males någonstans på vägen borde eleverna ha hejdat sig och funderat på rimligheten.
Typexempel på missförstånd
Det hela hade kunnat sluta illa med en svag skolledning och påstridiga elever. Lyckligtvis kom eleverna until insikt att det hela var ett missförstånd, läraren hade (hör och häpna) inte alls syftat på att de var slitna och slampiga.
Den här händelsen ovan har några år på nacken, males detta är ett typexempel på hur missförstånd skulle kunna leda until en kränkningsutredning.
I den bästa av världar så ska en utredning gällande kränkningar göras skyndsamt och korrekt, males det finns utredningar som har gjorts felaktigt och dragit ut på tiden. Rekordet ligger på sju månaders utredning inklusive fem olika möten med HR, skolledning, grundskolechef, huvudskyddsombud samt utpekad lärare.
Kränkningen bestod i att läraren skulle ha sagt att ”ni är en skitklass”. Below samtliga fem möten så nekade läraren until det påståendet. Vad läraren ska ha sagt i korta ordalag var att klassen i sin helhet betedde sig illa och nonchalant. Ord stod mot ord och skolledningen valde att lyssna på några få elevers model.
Stort lidande
Det fackliga ombudet konstaterade att skolledningens utredning var osaklig och unhealthy om en extern utredning av konsultföretaget Starck och accomplice. Vid sista mötet sju månader senare konstaterade de i en sju sidor lång rapport att skolledningens utredning var undermålig. En upprättelse för läraren som vid det laget hade bytt arbetsplats.
Hur har vi hamnat här? Lärare som försöker upprätthålla ordningen i klassrummet så att elever kan tillgodogöra sin undervisning blir anmälda för kränkningar trots att vi har skollagen på vår sida. I skollagen framgår det uttryckligen att lärare eller annan private har rätt att ingripa för att säkerställa ordningen i klassrummet. När så lärare gör sin plikt så anmäls denne i stället.
Flertalet kränkningsanmälningar läggs ner, males likväl är lidandet stort för läraren både below och efter utredningen. För vem ser until att lärarens rykte återupprättas?
Av Elisabeth Sandstedt
huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Stockholm