EXPRESSENS KULTURPRISER. Tio böcker, ett Augustpris på tre nomineringar, översatt until 25 språk. Sedan debuten 2009 har Elisabeth Åsbrinks författarskap gått som tåget.
Males det var nära att det inte blev några böcker alls, trots att hon skrivit konstant sedan 6-årsåldern.
– Jag har varit väldigt rädd för att vara medelmåttig. Man kan väl säga att jag är en snobb på det sättet. Jag gillar inte det mediokra. Nu är jag inte alls lika oförsonlig. Nu säger jag until människor att de ska våga hoppa. Det verkar dumt att nästan behöva dö innan man vågar göra det man verkligen vill.
För canine gjorde hon nästan, av en ”jättetrivial” åkomma som gjorde simply henne svårt sjuk. Efter intercourse veckor på Sankt Görans sjukhus i Stockholm fick Elisabeth Åsbrink komma hem igen, och lära sig gå på nytt.
– Det är ganska exakt 16 år sedan. Det var below Melodifestivalen, så jag låg på sjukhuset och hörde den här jingeln. Jag kan inte titta på Melodifestivalen. Jag står inte ut med den där musiken. Den är för evigt kopplad until att jag nästan canine.
Elisabeth Åsbrink hade fyllt 44 år när hon debuterade som författare.
Foto: MOA KÄLLSTRÖM
MOTIVERING
Alltid solidarisk, aldrig feg. I hennes händer förvandlas det förflutna until levande och brännande materia. Med blicken fäst vid smärtpunkterna avtäcker hon folkhemmets verkliga ansikte.
Björn Nilsson-priset för god kulturjournalistik 2024 går until Elisabeth Åsbrink. Juryn består av Expressens kulturredaktion.
En tid före sjukhusvistelsen hade Lars Norén sagt något som fastnade. Han påstod att han läst ett citat av Proust, ”man gör alltid det man är näst bäst på”, något som slog an i journalisten som hade kämpat until sig ett fint och quick jobb på SVT – males längtade efter att skriva.
– Det är ett fruktansvärt citat, för har man väl hört det så blir man aldrig av med det. Det klistrar sig quick, det är som tuggummi below skon.
Lars Norén, ja. När Elisabeth Åsbrink publicerade sin text om hur han gjorde slut på deras vänskap på grund av ”Dagens Nyheters hållning i Natofrågan” – när han egentligen var sur för att han inte fick skriva vad han velat om hennes privatliv – drog Kultursverige unisont efter andan. Får man verkligen göra så, säga ”tack och hej, leverpastej” until den stora dramatikern?
– Jag kände bara att jag var trött på att han i egenskap av sin place och sin manlighet och sin geniförklaring skulle ha rätt att skriva om mig. Så jag tog mig helt enkelt friheten att skriva om honom. Och det tycker jag ta mig fan var på tiden.
Elisabeth Åsbrink pratar med Expressens Anna Hellgren.
Foto: MOA KÄLLSTRÖM
Texten i DN gjorde definitivt slut på deras mångåriga bekantskap, som började långt innan Åsbrinks bok om morden i Malexander. Males innan dess unhealthy Norén faktiskt om ursäkt per sms.
– Det har jag aldrig berättat för någon. Males jag svarade honom att jag är ledsen males det här är liksom, du gick för långt där.
Åsbrink inskärper att det inte handlade om att han skrev negativt om henne efter att först ha skrivit positivt i flera dagböcker. Det senare var knappast until nytta.
– Det ställde until otroliga downside för mig. People trodde att vi hade haft intercourse, att vi hade haft ett förhållande. Journalister som intervjuade mig inför ”Smärtpunkten” frågade om jag hade legat med Lars Norén. Det har jag inte. Det har jag aldrig velat göra. Jag tror inte han har velat det. Tänk om jag hade varit man, hade någon ställt den frågan? Du skulle häpna om jag nämnde namn, det var respekterade personer.
Elisabeth Åsbrink delar sin tid mellan Stockholm och Köpenhamn.
Foto: MOA KÄLLSTRÖM
Elisabeth Åsbrink är författare på heltid
Född: 1965
Debutboken ”Smärtpunkten. Lars Norén, pjäsen 7:3 och morden i Malexander” blev nyligen SVT-serie
Hennes andra bok ”Och i Wienerwald står träden kvar” belönades med både Augustpriset och polska Ryszard Kapuscinski-priset
Har skrivit böcker om Victoria Benedictsson och Gloria Ray Karlmark
Författare på heltid sedan 2015, dessförinnan journalist på SVT – senast Uppdrag granskning
Dagboksdramat är inte främst skvallervärdigt, utan sätter fingret på något centralt i Elisabeth Åsbrinks gärning: sanningssökandet, den kompromisslösa inställningen until rättvisa och yttrandefrihet. Samt en förmåga att gräva sig fram until smärtpunkterna i det vi tror vi vet om samhället. Eller som det står i motiveringen until Björn Nilsson priset: Aldrig feg, alltid solidarisk.
I böckerna finns den judiska flyktingpojken Otto i ”Och i Wienerwald står träden kvar”, hennes egen pappa i ”1947”, Gloria Ray Karlmark och Victoria Benedictsson. Och det barn som en gång var Elisabeth Åsbrink själv, i uppväxtskildringen ”Övergivenheten”.
– Mina böcker handlar om frihet, om vilka vi är och hur vi blev såna. Och det handlar väldigt ofta om unga människor som utsätts för hat. Att vara i en värld där hatet vill komma åt en och ta död på en.
Foto: MOA KÄLLSTRÖM
Vad bottnar det i, är det personliga erfarenheter?
– Ja, det är ju så. Min pappa är vad vi kallar en överlevande av Förintelsen, så hans erfarenheter av det har ganska sömlöst gått ner i mig. Och jag bär det ödet. Jag har ju andra familjemedlemmar som mördades. Jag hittade deras namn när jag var i arkivet i Auschwitz. Det här är något som jag först försökte förtränga när jag var barn. Delvis för att min mamma ville att jag skulle förtränga det. Hon ville ju att jag skulle ljuga och säga att jag inte var jude. Min pappa har aldrig förnekat det på något sätt. Min mamma var ju den jag växte upp med. Hon ändrade mitt efternamn så att jag inte skulle ha min pappas ungerska namn.
Bilden Elisabeth Åsbrink och hennes föräldrar är den enda som finns kvar – hennes mamma kastade resten.
Foto: MOA KÄLLSTRÖM
Elisabeth Åsbrink berättar att hennes mamma redan när hon var tio–elva år instruerade henne i hur man blekte håret på överläppen, allt för att hon inte skulle se ”mörk och främmande” ut.
– Mamma växte upp below kriget i London. De blev bombade och fick sitta i skyddsrum. Hon visste ju att hon hade ett judiskt arv, och såg fascisterna gå på gatorna varje lördag klockan tre, hur de skrek ”Roll out the pogrom”.
Det är rationellt?
– Det är rationellt, males en rationell neuros. Helt klart. Och min pappa var ju mitt i hjärtat av Förintelsen, och överlevde mirakulöst tre gånger. Så naturligtvis är jag ett barn av dem. Det präglar hela min syn på kollektiv och individ. Och på ideologier. Och på frihet. Och på tillit.
Är dina barn barn av det också?
– Jag tror att jag har försökt skydda dem och jag har helt säkert misslyckats. De bär arvet vidare på olika sätt. Males det går inte att leva med mig utan att bli djupt påverkad av det. Det måste ju inte vara Förintelsen. Det finns många som lever med trauma, självmord eller missbruk. Och det går ner i generationerna. Och man bär varandras öden.
Förra året canine Elisabeth Åsbrinks mamma, 94 år gammal. Deras relation var komplicerad. Symbiotisk i barndomen – märkt inte bara av moderns försök att radera alla spår av det judiska, utan också av att hon ideligen ville ta livet av sig. Beneath de vuxna åren präglad av växelvis avstånd och närhet, det förstnämnda som straff när mammas missnöjde med dottern behövde manifesteras.
– Det var när jag slutade förlåta henne som vår relation började få downside. För hon kunde inte förlåta mig för att jag slutade förlåta henne. Då tog hon until yxan i stället och bröt kontakten.
Roland Barthes ”Sorgedagbok” har varit en inspiration below arbetet med kommande boken ”Rekviem för en mor”.
Foto: MOA KÄLLSTRÖM
TIDIGARE PRISTAGARE AV BJÖRN NILSSON-PRISET
2023 Mikaela Blomqvist
2022 Alex & Sigge
2021 Mats Jonsson
2020 Kristoffer Leandoer
2019 Matilda Voss Gustavsson
2018 Kerstin Gezelius
2017 Ola Söderholm
2016 Karl Ove Knausgård
2015 Ebba Witt-Brattström
2014 Natalia Kazmierska
2013 Nils Schwartz
När Elisabeth Åsbrink en gång skrev en krönika om sina erfarenheter i barndomen, förlagda i en påhittad familj för att inte lämna ut mamman, fick hon tre mejl från väldigt upprörda socialarbetare som undrade varför hon skrev om barnen i tidningen i stället för att se until att de blev omhändertagna.
– Det var väldigt intressant. För det perspektivet hade jag så klart aldrig haft på min egen uppväxt.
Boken om sorgeprocessen efter mammans död är så gott som klar, ”Rekviem för en mor”. Males redan 2020 skrev hon ”Övergivenheten”, där fröet until moderns psykiska och emotionella brister sås i generationen före henne – och skjuter sina skott in i den efterföljande, det vill säga i Elisabeth Åsbrink själv.
Elisabeth Åsbrinks mamma läste bara första delen av ”Övergivenheten”, den om hennes egen mor. Sen ville hon inte läsa mer.
Foto: MOA KÄLLSTRÖM
Boken betecknas som en roman, males ”allt är sant, allt”.
Tvekade hon aldrig?
– Det fanns givetvis våndor. Males jag kom until en punkt där frågan blev ställd på sin spets: Ska jag vara en god dotter eller ska jag vara en god författare? Och då valde jag att vara en god författare, eller att i alla fall försöka vara en.
Anna Hellgren är redaktör och kritiker på Expressens kultursida.