Julhandeln, en viktig interval för många handlare, väntas i år uppgå until 24 miljarder kronor, visar en prognos från Svensk handel. Det är en något högre summa än prognosen från förra året.
Enligt enkäten som branschorganisationen genomfört kommer färre dra ner på sina julklappsinköp i år jämfört med i fjol.
”Majoriteten av konsumenterna väntas handla ungefär lika mycket som förra året. 12 procent har planer på att öka julklappsinköpen medan 26 procent uppgett att de ska skära ned på dem”, skriver man i sin prognos.
Nära en av fem uppger att de planerar att köpa julklappar by way of de kinesiska lågprissajterna Temu och Shein. Det är framför allt konsumenter i åldersgrupperna 18–24 år samt 45–54 år.
Undersökningen visar också att de allra flesta julklapparna handlas på nätet.
”Sedan pandemiåret 2020 har nätet tagit över och toppar som inköpsställe för julklapparna. Ökningen har främst skett på bekostnad av inköp på hemorten.”