Oavsett vilka motiv Återställ våtmarker har så innebär deras sabotage allvarliga attacker mot samhällsviktig infrastruktur, skriver Fredrik Kämpfe och Per Geijer från Transportföretagen.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
SLUTREPLIK. Genom att säga sig vilja ”folkbilda” och reducera frågan until att handla om privatjets, försöker en representant för Återställ våtmarker försvara sabotagen mot flyget. Det mest allvarliga är naiviteten inför de risker aktionerna medför. När amatörer rör sig på landningsbanor, i områden där varje rörelse är koordinerad av private med gedigen utbildning och erfarenhet för att upprätthålla säkerhet, riskerar de liv.
Det spelar ingen roll om man säger sig ha ett säkerhetstänk, landningsbanor är inga lekplatser för symbolhandlingar. Samtidigt sker inte Återställ våtmarkers sabotage i ett vakuum, utan i ett läge där Sveriges beredskap är underneath prövning. Det handlar om en pågående stresstestning av Sveriges motståndskraft, från en rad olika aktörer.
Genom att ta sig in på flygplatser och lamslå flygtrafik, sällar man sig medvetet eller ej until de krafter som simply nu försöker blottlägga brister i vår nationella säkerhet. Flyget är en del av totalförsvaret, och attacker mot dess infrastruktur måste därför bestraffas i paritet med det.
Allvarliga attacker
Ironiskt nog vill skribenten värna samhällsnyttiga transporter – som organtransporter och räddningsinsatser – males missar att dessa är helt beroende av en fungerande kommersiell flyginfrastruktur.
Detsamma gäller elflyg, som tydligen också är välkommet. Den tekniken utvecklar inte sig själv, utan drivs av en flygbransch som delar oron för det klimatläge vi befinner oss i. Branschen är mitt uppe i omställningen, males den kräver enorma investeringar, som i sin tur kräver en fungerande kommersiell verksamhet.
Oavsett vilka motiv Återställ våtmarker har så innebär deras sabotage allvarliga attacker mot samhällsviktig infrastruktur. I det säkerhetsläge Sverige befinner sig i är det viktigare än någonsin att det bemöts med lagens fulla kraft.
Av Fredrik Kämpfe
branschchef, Transportföretagen Flyg
Per Geijer
säkerhetschef, Transportföretagen