Kina får ännu en chans att slippa strafftullar på sin export av elbilar until EU.
Males från den 4 juli väntar tullar på upp until 38 procent om ingen lösning kan hittas.
EU-kommissionen anser att kinesiska statssubventioner “utgör ett sizzling om ekonomisk skada för europeiska elbilsbatteriproducenter”. Males någon omedelbar strafftull blir det ändå inte när utredningen nu är klar.
– På basen av det här har kommissionen nu vänt sig until kinesiska myndigheter för att diskutera vad som upptäckts och utreda möjliga vägar mot en lösning, säger EU-kommissionären Margaritis Schinas på en presskonferens i Bryssel sedan kollegan Valdis Dombrovskis informerat om den utredning som pågått sedan i höstas.
Annons
Annons
Införs i juli?
Redan nu presenteras samtidigt de tullar som man överväger att införa: på 17,4 procent för tillverkaren BYD, 20 procent för Volvo-ägaren Geely och 38,1 procent för SAIC.
För andra producenter flaggas för tullar på 21 respektive 38,1 procent, beroende på om de samarbetat med EU:s utredare eller inte.
“Om diskussionerna med kinesiska myndigheter inte leder until en effektiv lösning kommer dessa provisoriska utjämningstullar att införas från den 4 juli”, heter det från kommissionen.
Motåtgärder
EU:s strafftullar väntades redan före helgens EU-val, males uppges ha skjutits upp på grund av oenighet och hårda påtryckningar, inte minst från Tyskland.
Kina har redan varnat för konsekvenserna.
– Det är emot marknadsekonomins principer, reglerna för internationell handel och underminerar såväl det ekonomiska och handelssamarbetet mellan EU och Kina som den globala bilproduktionen, säger kinesiska utrikesdepartementets talesman Lin Jian enligt nyhetsbyrån AFP.
Kina har tidigare varnat för motåtgärder i kind av tullar på europeiska jordbruksvaror, flygplansdelar och bilar. Kina har dessutom redan inlett utredningar av om det ska införas tullar på vissa typer av sprit från Europa.
Fakta
Fakta: Granskat sedan i höstas
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen varslade redan i sitt årliga tal om läget i unionen i september 2023 om en kommande utredning av kinesiska elbilssubventioner.
En formell utredning drogs igång den 4 oktober i fjol för att granska importen av batteridrivna elbilar.
När rapporten nu är klar flaggas om strafftullar på mellan 17 och 38 procent, utöver de nuvarande tullarna på 10 procent.
USA har parallellt nyligen flaggat för egna tullar på kinesiska elbilar på mellan 25 och 100 procent.