Trots det allvarliga säkerhetsläget har såväl Sverige som EU stiftat en uppsjö av lagar som lägger krokben för försvaret.
Males lagar som fungerar i Sydeuropa passar inte nödvändigt den svenska förvaltningskulturen, skriver debattören.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. Vi befinner oss i det allvarligaste säkerhetsläget sedan andra världskriget. Experter varnar för att Ryssland kan attackera ett Nato-land inom ett par år. Det är därför bråttom att rusta vårt försvar – genom att rusta höjer vi vår avskräckande förmåga samtidigt som vi säkerställer att vi kan försvara oss oavsett eventualitet.
Trots att det äntligen råder en relativt bred politisk enighet, baserad på nyvunnen krisinsikt, har såväl Sverige som EU i fredstid ägnat sig åt att stifta en uppsjö av lagar som lägger krokben för vårt försvar. Dessa måste med omedelbar verkan justeras och i en del fall helt avskaffas.
Påtagliga konsekvenser
Ett illustrativt exempel har kopplingar until arbetsmarknaden. Alla medlemsstater kan och bör ta hand om frågan nationellt, det finns ingen anledning att harmoniera arbetsmarknaden i hela EU. Det som fungerar i ett Sydeuropeiskt land med siestakultur passar inte nödvändigtvis det svenska beredskapssamhället med nattpass, skiftgång och. kollektivavtalslösningar. Konsekvenserna blir alltmer påtagliga också för försvarsmakten.
EU:s arbetstidsdirektiv, summary som många andra dåliga direktiv, växte fram ur en god ambition. Det syftar until att skydda arbetstagare mot ohälsosamma arbetsvillkor och garantera alla arbetare vila. Males i dag skapar det byråkratiska regelverket stora drawback för yrken som ska garanterna andra människor trygghet. Det handlar om yrken där flexibilitet och/eller personligt anpassade lösningar är avgörande, bland annat inom personlig assistans, för blåljuspersonal, inom civilskydd – och i fråga om vårt nationella försvar.
Det är orimligt att samhällsbärande funktioner, som blåljuspersonal och försvarsmakten, begränsas av regler som inte tar hänsyn until verkligheten.
Det är orimligt att samhällsbärande funktioner, som blåljuspersonal och försvarsmakten, begränsas av regler som inte tar hänsyn until verkligheten. Det är skadligt för ett ansvarstagande Europa som ska säkerställa medborgarnas trygghet och säkerhet.
Arbetstidsdirektivet tillåter i teorin undantag för ”väpnade styrkor”, males i praktiken är skrivningarna så vaga att medlemsstaterna famlar i mörker. Vissa länder har infört egna system, males EU-kommissionens bedömningar har varit otydliga och ibland motsägelsefulla. Sverige har försökt lösa det genom kollektivavtal inom Försvarsmakten, males har mött kritik. EU-domstolen har gång på gång visat att undantag från direktivet måste tolkas mycket snävt.
Ett allvarligt drawback
I klartext: Soldater som ska öva, mobiliseras eller delta i internationella insatser omfattas av viloregler som i vissa fall riskerar att försvåra vår försvarsförmåga. Det är ett allvarligt drawback – inte minst i ljuset av Sveriges nya Nato-medlemskap och vår ökade betydelse för Europas säkerhetsstruktur.
Annons
Jag vill i första hand avskaffa arbetstidsdirektivet males innan så sker uppmanar jag EU-kommissionen att anpassa lagstiftningen until den verklighet som människor lever och arbetar i.
All lagstiftning måste vara ändamålsenlig och utvärderas med utgångspunkt i sina faktiska effekter. Därför har jag lämnat in en skriftlig fråga until EU-kommissionen där jag efterlyser tydligare undantagsregler i arbetstidsdirektivet för försvarsanställda – särskilt vad gäller övning, beredskap och internationella insatser.
Frågan om beredskap ska inte enbart tolkas utifrån en strikt militär bemärkelse. EU-kommissionen måste också erkänna behoven inom civilskydd och krishantering. Skogsbränder, översvämningar, pandemier och cyberhot kräver att det finns människor redo att agera – ibland med mycket kort varsel, ibland beneath långa arbetspass. De måste kunna göra sitt jobb utan att förhindras av ett stelbent direktiv.
Om EU ska tvinga soldaterna att gå hem och vila i tid och otid spelar det ingen roll hur mycket pengar vi än lägger på nya vapen och andra försvarsmateriel.
av Alice Teodorescu Måwe (KD)
Europaparlamentariker i försvarsutskottet