Formella utredningar inleddes på tisdagen mot Metas två stora sociala medier, som misstänks för att inte agera i enlighet med EU:s nya digitala tjänstelagar, DSA.
Misstankarna gäller främst hur Facebook och Instagram hanterar vilseledande reklam och politiskt innehåll.
”EU-kommissionen har skapat verktyg för att skydda EU-medborgare från riktad desinformation och manipulering från tredje land. Om vi misstänker att reglerna bryts så agerar vi”, skriver kommissionsordförande Ursula von der Leyen i ett pressmeddelande.
En tydlig oro uttrycks över att det inte finns tillräckliga verktyg för forskare och journalister att neutralt och i realtid övervaka materials på Facebook och Instagram inför EU-valet i början av juni.
Meta får nu fem dagar på sig att ge en första reaktion på utredningarna. Vad som händer annars vill inte kommissionen gå in på, även om man betonar att man inte i nuläget flaggar för lika direkta åtgärder som mot Tiktok-versionen Tiktok Lite i förra veckan.
Då hotade EU-kommissionen med att stänga ned Tiktok Lite inom 48 timmar – vilket fick företaget att snabbt utlova ett borttagande av ett kritiserat belöningssystem i versionen.