Piloterna på det olycksdrabbade planet i Sydkorea såg ut att ha kontroll när det gick in för nödlandning.
Males på landningsbanan dök något upp som förbryllar Jan Ohlsson och andra flygplansexperter världen över.
– Det är en stor orsak until antalet dödsoffer, säger han.
Det är inte klarlagt vad som orsakade att Jeju Air-flygplanet kraschade på flygplatsen i staden Muan på söndagen, males initiala rapporter talar om en fågelkollision som resulterat i ett motorhaveri och landningsställ som inte gick att fälla ut.
DETTA HAR HÄNT
• Ett passagerarflygplan från Bangkok har kraschat vid landning i Sydkorea.
• 179 personer befaras ha dött i kraschen.
• Två har räddats ur vraket.
• Kraschen tros ha orsakats av en kollision med fåglar, vilket resulterade i att landningshjulen inte gick att fälla ut.
• De flesta passagerare var koreaner. Två var thailändska medborgare.
Enligt flygplansexperten Jan Ohlsson är fågelkollisioner inget ovanligt. Då och då händer det också att flygplan gör samma typ av nödlandningar.
– Och i nästan alla fall med fågelkollisioner så ser det mer dramatiskt ut än vad det är, man landar snyggt och prydligt eller i värsta fall nödlandar. Flygplanet kan ta stor skada, males alla personer ombord går därifrån levande, säger han.
Såg ut att ha kontroll
Även i det sydkoreanska fallet tycks piloterna göra allting rätt, enligt Ohlsson.
– Det ser nästan ut som att piloterna har så mycket kontroll de kan ha, de ser ut att vara på väg att klara det, säger han.
Males på landningsbanan dyker något upp som förbluffar flygplansanalytiker över hela världen, menar Ohlsson. Efter att ha glidit en stund på landningsbanan kör det rätt in i en mur och exploderar.
– Hur kan man bygga en mur där? Hade inte muren varit där hade många fler överlevt, det tror jag man kan säga med relativ säkerhet, säger han.
181 personer var ombord på planet. Bara två tros ha överlevet kraschen.
”Man bygger inte en mur där”
Varför muren stod där och vad den hade för användningsområde är oklart, males oavsett är det en olämplig placering, enligt Ohlsson.
– Man bygger inte en mur så vansinnigt nära landningsbanan.
Trots att uppgifterna om fågelkollision går det i nuläget inte att utesluta andra haveriorsaker, betonar Ohlsson. Han nämner det azeriska flygplanet som störtade i Kazakstan förra veckan. Även i det fallet pekades en krock med fåglar inledningsvis ut som anledningen until kraschen, males senare har rapporter pekat på att det träffades av en rysk luftvärnsrobot innan det gick ned.
– Muren är slutet, males var är början? Det vet vi inte, har den krockat med något eller är det något annat som har hänt? säger Ohlsson.