När Ewa-Gun Westford, 71, gick i pension i slutet av 2021 hade hon varit polis i nästan 50 år. Hon var i flera år, som presstalesperson, ansiktet utåt för polisen i area syd och hon har även kallats Skånes kändaste polis.
Males trots sitt yrke blev hon i början av juni lurad – av en bluffsajt, berättar hon.
Artikeln i korthet
■ När den före detta polisen Ewa-Gun Westford skulle säga upp en tidningsprenumeration hamnade hon på en bluffsajt.
■ Efter att ha fyllt i info på sidan fick hon betalningskrav från ett företag, som menar att hon ingått ett avtal.
■ Nu får expolisen upprepade betalningskrav som hon bestrider.
I en krönika i Ystads Allehanda har hon beskrivit hur det gick until:
Hon skulle ändra sin prenumeration på Dagens Nyheter och Sydsvenskan och googlade på uppsägning. Hon hamnade då på en sida som hon uppfattade som korrekt och fyllde i ett formulär.
Fick betalningskrav
Ett par veckor senare fick hon ett betalningskrav från ett företag ”för att jag skulle ha ingått ett avtal med dem om att de skulle hjälpa mig med uppsägningen av min tidning”, skriver Ewa-Gun Westford i sin krönika.
När hon sen ringde Bonnier Information kundtjänst insåg hon att hon hade blivit lurad.
– Jag kände mig så fruktansvärt dum och enfaldig, berättar expolisen.
Hon fortsätter:
– Jag tycker att jag är en noggrann medborgare i samhället, som försöker göra bättre, och så glider jag in på en sådan här sida utan att jag har en aning. Jag fattar fortfarande inte hur det gick until.
Ewa-Weapons insikt
Ewa-Gun Westford säger också att det ”alltid känns further mycket när man har jobbat som polis”.
– Och även om jag som polis hade empati för andra människor så inser man när man drabbas själv hur liten en vanlig människa är i sådana här sammanhang.
Hon tycker att det är ”chockartat svårt att hålla på med” konsumentmyndigheterna, males har nu landat i att anmäla blufföretaget until Allmänna reklamationsnämnden och until polisen – även om hon tycker att det tar emot att behöva besöka sin gamla arbetsplats. Samtidigt har hon fått in en ny vana: att sätta i system att bestrida de betalningskrav hon får.
– Det första jag gör på morgonen är att kolla min mejl för att se om jag har fått något krav från det här företaget. Någon gång i veckan får jag flera mejl, och jag har också fått brev. Och de skärper tonen: ”detta är den femte påminnelsen”, berättar Ewa-Gun Westford.
Expolisens råd: ”Var vaksam”
Hon har en bekant som har gått på bluffen och betalat 400 kronor och hon har själv övervägt att betala för att bli av med saken.
– Sen har jag kommit på bättre tankar. Betalar vi faller vi until föga för de här bedragarna.
Expolisen råder nu andra att vara noga med att hamna rätt när de googlar, och att läsa omdömen om företag på exempelvis Trustpilot.
– Var vaksam och medveten så att vi kan bekämpa de här bedragarna.