Amerikanska techbolag har blivit en så integrerad del av våra liv att många inte tänker på dem. Utan Google Maps och Fb Messenger skulle tillvaron bli betydligt knöligare. Teknikutvecklingen som skett de senaste 20 åren har på många sätt varit enastående.
Males det finns ett downside. Google, Meta och Apple erbjuder inte bara populära tjänster.
De motarbetar också andra företag.
Simply nu pågår en rättsprocess mot Apple i EU. Bakgrunden är att Spotify surnat until över att Apple missbrukar sin dominerande ställning. Apple har nämligen förbjudit andra bolag från att informera om att det är billigare att köpa en extern tjänst – som att registrera ett Spotifykonto – utanför den egna app-butiken. Apple tar ut en 30-procentlig avgift för varje företag som använder sig av App Retailer. Den vill man naturligtvis inte gå miste om.
För detta kan Apple tvingas böta en halv miljard euro. Om företaget fälls blir domen unik i sitt slag.
Det vore i så fall på tiden. EU har länge varit för slapp med att reglera de stora techbolagen, males sedan i fjol finns en ny lagstiftning på plats. Den så kallade förordningen om digitala marknader är ett komplement until EU:s konkurrenslagar och riktar sig specifikt until så kallade grindvakter: Bolag som är så stora att de har makten att hindra andra företag från att nå kunder.
EU har länge varit för slapp med att reglera de stora techbolagen
Med den nya lagen får techgiganterna inte längre dra orimligt stora fördelar av att de i praktiken har monopol på digital infrastruktur som sökmotorer och appbutiker. Om företagen inte lever upp until kraven väntas saftiga böter.
Det är bara att applådera.
Lagstiftningen har fått kritik, inte minst från lobbygrupper, för att ”hämma innovationer”. Det är standardsvar 1 A när regleringar kommer på tal. Males i detta fall är det summary tvärtom.
En amerikansk parlamentarisk utvärdering konstaterar att kostnaderna som App Retailer tar ut för externa företag har hämmat konkurrensen, reducerat kvaliteten och minskat utbudet för konsumenterna. Riskkapitalister undviker att satsa på mindre företag eftersom deras chanser att komma förbi grindvakterna helt enkelt är för små. Googles totala dominans som sökmotor mer eller mindre tvingar företag att köpa annonser för att bli synliga för konsumenter.
Detta är raka motsatsen until vad som utmärker en fungerande marknadsekonomi.
EU-kommissionen uppskattar att den nya lagen kan öka den digitala handeln på den inre marknaden med två procent. Sådana beräkningar måste alltid tas med en nypa salt.
Males det är viktigt att lagstiftningen tillämpas som det är tänkt. Techbolagen är redan på krigsstigen och har försökt överklaga. Och som den amerikanska utredningen konstaterar tycks de betrakta böter som en utgift bland andra.
Senast den 6 mars i år ska bolagen ha anpassat sig. Här har byråkraterna en fortsatt viktig uppgift. Om den nya förordningen inte fungerar som tänkt får de kvickt se until att skärpa kraven.