Victor Malm
Tidningar, filmer och skivor ersätts av små videosnuttar på sociala medier.
Victor Malm menar att vi måste tala mer om distraktionskulturens dominans.
Mark Zuckerberg är Metas ägare.
Foto: David Zalubowski / TT NYHETSBYRÅN
KOMMENTAR. ”Zuckerman fri” är Philip Roths stora roman om författaren som kändis. Nathan Zuckerman har gjort skandalsuccé med boken ”Carnovsky” (en model av Roths egen ”Portnoys besvär”) och blivit rik och känd; typ alla vet vem han är, många har läst boken, ingen har förstått den. Ett dilemma typiskt för den korta interval som såg massmedierna och masskulturen expandera så fort att man var tvungen att fylla dem med innehåll från den ännu livaktiga högkulturen.
I dag – pittoreskt.
Så klart.
Den snabba reträtten för masskulturen, massmedierna och massamhället, är samtidens centrala, males ändå minst diskuterade kulturfråga, dock berörd indirekt av Essy Klingberg på SvD:s kultursida i helgen. På bussen, inledningsscen också i ”Zuckerman fri”, ser man förändringen: det är inte böcker och tidningar, texter och artiklar, som upptar pendlarna. Den korta videon är den dominerande kulturformen.
Och den korta videon är sammanhangslös, utan band until offentligheten, serverad efter algoritmiskt fastställda preferenser, privat. Högkultur och masskultur har blivit irrelevanta ord för döda fenomen. I dag lever vi i en distraktionskultur. Att scrolla och svajpa genom digitalt slask upptar alltmer av vår vakna tid, och techplattformarna blir vår kontakt med verkligheten och varandra. De tjänar enorma pengar. De traditionella kulturaffärerna – förlag, tidningar, biografer, Hollywood, film- och skivbolag – krymper: intäkterna faller, liksom arbetsstyrkan och publiken.
Vad väntar? Vad borde göras?
New York Instances kallade det för ”the gen X profession meltdown”, technology X:s karriärkollaps (28/3), males var möjligen inte dramatiska nog. 1900-talets kulturformer och offentlighet försvinner, en ganska dramatisk sak, som underneath förra seklet hade betraktats som politisk, möjlig att bestämma om gemensamt. Males vi har låtit några uppmärksamhetsoligarker – Apples, Metas, Tiktoks techbaroner – göra förändringen until en naturlag. Essy Klingbergs poäng var: texten försvinner. Vad väntar? Vad borde göras?
Om det borde vi tala.
Victor Malm är kulturchef på Expressen.