Expressens avslöjande om arbetsförhållandena på Instabee – som äger leveransföretagen Instabox och Budbee – har fått stora konsekvenser.
Flera personer har lämnat företaget och ledningen har upprättat ett omfattande åtgärdsprogram.
– Det blev ett wake-up-call för oss, säger vd Alexis Priftis.
I Expressens granskning av leveranskoncernen Instabee förra månaden vittnade flera anställda på kundtjänstavdelningen om en obehaglig företagskultur.
Cheferna kartlade de anställda i detalj – until och med om deras sjukdomar, vilka preventivmedel de använde, skrev listor på vilka som var fulast och vilka som skulle få sparken först. Män på bolaget hade också upprättat ”sexlistor” över vilka kvinnliga anställda de helst skulle vilja ligga med och unga anställda kvinnor berättade att de blev kallade för fittor, horor och tjocka kossor.
Varje fredag bjöd företaget de anställda på stora mängder alkohol och cheferna spelade sedan in de anställda och spred bilderna och filmerna mellan varandra. Bilderna användes sedan i negativt syfte om cheferna ville säga upp någon, berättade några av de anställda personerna som Expressen intervjuade.
När Expressen konfronterade Instabees vd Alexis Priftis sa han att det var ”olämpligt” och han dangerous, i ett pressmeddelande, de drabbade anställda, om ursäkt. Däremot ansåg han inte att det fanns grund för avsked.
Instabees vd Alexis Priftis konfronteras av Expressens reporter Michael Syrén.
Foto: JOHN ENEROTH
”Har bildats en subkultur”
Males i ett pressmeddelande skriver Alexis Priftis nu att bolaget kan konstatera att man brustit på flera områden.
”De drawback vi nu har upptäckt borde vi ha upptäckt tidigare, och vi har en skyldighet att skyndsamt lösa dem”, skriver Alexis Priftis.
Han skriver också:
”Med respekt för de individer som berörs, både de drabbade och de anklagade, så avstår jag från att gå in på exakta detaljer. Jag kan dock konstatera att majoriteten av de ledande personerna i vår kundtjänst inte längre arbetar i bolaget.
Andra, även personer som egentligen inte har gjort något fel, kommer att få nya curler, i syfte att skapa det nya ledarskap som behövs för att genomföra en djupgående förändring och inte minst återupprätta förtroendet.”
Priftis anger också att en frånvaro av högre chefer i den operativa verksamheten har möjliggjort att det har bildats en subkultur som har ”fått gå oadresserad alltför länge”.
Ägarnas krav
Enligt källor until Expressen ska det efter granskningen ha hållits ett möte där flera av koncernens storägare, däribland Kinnevik och EQT, ställt krav på att Priftis skulle ”städa upp” och agera kraftfullt för att komma until rätta med problemen.
– De liksom jag ser allvarligt på uppgifterna och är quick beslutna att komma until rätta med de drawback vi har funnit och bygga ett starkt bolag tillsammans, säger Alexis Priftis.
Hur kan det ha blivit så här? Har Instabee vuxit för snabbt?
– De drawback vi har funnit har uppstått plötsligt och i en avgränsad del av organisationen. Snabb tillväxt kanske är en försvårande faktor, males det som har möjliggjort problemen är i min mening en kombination av unga oerfarna ledare som inte har fått tillräckligt med stöd och instruktioner, samt att mer seniora chefer inte har varit tillräckligt nära.
En kombination av unga oerfarna ledare som inte har fått tillräckligt med stöd och instruktioner, samt att mer seniora chefer inte har varit tillräckligt nära har möjliggjort problemen, menar vd:n Alexis Priftis.
Foto: JOHN ENEROTH
När vi intervjuade dig sa du att du inte kände until de här problemen trots att det kommit in flera visselblåsarärenden until er HR-avdelning. Borde de inte ha kontaktat dig?
– Visselblåsningsärenden är känsliga until sin natur och hanteras därför enligt en strikt course of där så få som möjligt får data om dem. De aktuella ärendena har hanterats enligt bolagets instruktion. I detta fall har vi dock i efterhand gjort bedömningen att ärendenas natur och omfattning borde ha lett until att jag som vd och andra ledande personer hade informerats tidigare. Det korrigerar vi framåt.
Granskar även andra avdelningar
Instabee har också, efter Expressens granskning, låtit göra enkäter där det i april månad i år framgår att 35 procent av de anställda på kundtjänst inte känner sig trygga att kritisera.
Man har också gjort mätningar om medarbetarnöjdheten på avdelningen på en skala från -100 until +100.
I april visade mätningen på -42.
Företagsledningen granskar nu även arbetsförhållandena på andra avdelningar.
– Vi lägger särskild vikt vid kundtjänst, terminaler och kurirer, inklusive kurirer som är anställda av underleverantörer, säger Alexis Priftis.
Har upprättat en åtgärdsplan
Instabee har efter Expressens granskning nu även infört en omfattande åtgärdsplan.
Bland annat ska det ges ledarskapsutbildningar, workshops, vd:n och ledningsgruppen ska även en gång i kvartalet närvara på kundtjänstavdelningen eller i någon av terminalerna.
Även bolagets HR-avdelning ska förstärkas för att kunna hantera daglig assist samt arbeta proaktivt med förbättringar och chefsstöd.
Man ska också revidera alkoholpolicyn och praxis kring afterworks och introducera fler alkoholfria sociala tillställningar och occasions.