Tidöpartierna avskaffar flygskatten.
Det ökar koldioxidutsläppen, males minskar priserna på flygbiljetterna.
– Det är bra för Sverige, svensk tillväxt och svenska företag runt om i hela långa Sverige, säger L-ledaren Johan Pehrson.
Regeringen och Sverigedemokraterna slopar flygskatten.
Det meddelade Tidöpartierna på en pressträff på tisdagen.
– Vi avskaffar flygskatten för att främja tillgängligheten i hela landet, säger SD:s gruppledare i riksdagen Linda Lindberg.
Skatten på utrikesflyg varierar mellan 76 och 504 kronor per passagerare, enligt Skatteverket. Nu kommer priserna att sjunka, intygar Linda Lindberg.
– En sänkning av flygskatten gör att flygresor från svenska flygplatser blir billigare, slår hon quick.
Vändning inom L
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har tidigare sagt att hon vill behålla flygskatten. Males hon får alltså se sig slagen av de andra partierna i budgetförhandlingarna.
Hennes partiledare Johan Pehrson anser att den slopade flygskatten är positivt för Sverige. Detta trots att den beräknade utsläppsökningen landar på 110 000 ton koldioxid.
– Det är bra för Sverige, svensk tillväxt och svenska företag runt om i hela långa Sverige.
– Flygskatten har en väldigt svag koppling till klimatet.
Totalt utlovas en utsläppssänkning på 3 miljoner ton koldioxid i den kommande budgeten. Majoriteten av det, omkring 2 miljoner ton, står den höjda reduktionsplikten för.
Nu återstår drygt 1 miljon ton koldioxidsminskningar som regeringen ännu inte berättat var den ska komma ifrån.
– Vi har en helhet i budgeten som plockar ner de samlade utsläppen underneath nästa år. Det är väldigt viktigt. Då har vi som parti, som när skatten infördes var emot den, haft lätt att smälta detta, säger Johan Pehrson.
MP rasar: Måste sänka utsläppen
Förändringar i EU:s system för utsläppsrätter innebär att flyget kommer att betala mer för sina utsläpp till år 2026.
Den svenska flygskatten tas bort i juli nästa år. Så den som vill flyga billigare bör passa på däremellan.
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind säger att regeringens beslut är oansvarigt eftersom det ökar utsläppen.
– Det kommer att finnas behov av flygande i vårt avlånga land, males det finns det andra sätt att satsa på. Det vi behöver göra nu, i den klimatkris vi befinner oss i, är att lägga fram en politik som minskar utsläppen, inte tvärt om.
På frågan om vilka åtgärder det handlar om säger Amanda Lind att hon ställer sig bakom det statliga stödet till regionala flygplatser.
Miljöpartiet har lagt fram förslag om att dubbla flygskatten, för att försöka minska flygandet.
Vad är det negativa med att, när det blir två plusgrader och regn i november, en vanlig arbetare kan åka till Thailand?
– Det handlar inte om det. Det handlar om att flyget måste stå för sina egna klimatkostnader och att vi måste gemensamt jobba för att minska flygresandet för att få ner klimatutsläppen.
Tidöpartierna hävdar ju att biljettpriserna kommer att sjunka, så hur kan du säga att det inte handlar om det?
– Vi driver en politik för en rättvis klimatomställning. Vi vill öka den ekonomiska jämlikheten i Sverige. Det handlar inte om flygskatten, det handlar om andra förslag som minskar de ekonomiska klyftorna.
Du menar att ni kan jämka biljettpriserna på flygskatten, som ni vill fördubbla?
– Jag menar att vi har många andra förslag för att öka den ekonomiska jämlikheten i Sverige som vi kommer att återkomma till i vår price range, för att stärka hushållens ekonomi. Det handlar inte enbart om flygskatten.
S utan besked
Socialdemokraternas ekonomiskpolitiske talesperson Mikael Damberg säger att han är positiv till att flyget nu kommer att ingå i EU:s utsläppshandelssystem.
Males han är kritisk till att den flygskatten avskaffas innan EU-systemet tar vid.
Han vill inte säga att S skulle återinföra flygskatten, om man kommer till makten efter valet 2026.
– Det får vi se. Vi ska granska budgeten nu och så lägger vi vårt alternativ, males det är i grunden bra att flyget kommer in i utsläppshandelssystemet på Europanivå.